motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Flygplan med Gyro
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=72&t=1825
Page 1 of 2

Author:  Mr X [ Tue 10 Apr 2007, 23:28 ]
Post subject:  Flygplan med Gyro

Jag läste om flyg med gyro men nu hittar jag inte det mera.
Är inte säker eller så har jag drömt men har någon modell gyro?

Author:  MickeM [ Wed 11 Apr 2007, 07:48 ]
Post subject:  Re: Flygplan med Gyro

Mr X wrote:
Jag läste om flyg med gyro men nu hittar jag inte det mera.
Är inte säker eller så har jag drömt men har någon modell gyro?

Javisst finns det gyro till flyg. =) De håller flyget rakgående när kastvindar
får flygen att glida snett. Vet ej vilket flyg som har gyro...

Author:  Mr X [ Wed 11 Apr 2007, 10:29 ]
Post subject: 

Efter lite forskning så har jag hittat det här.

Ett gyro (på skev el sida) i en nybörjarkärra underlättar t ex vid inflygning för landning samt om det är lite blåsigt - då hjälper det både nybörjaren och den mera erfarne. Även vid vissa manövrer - t ex stora loopingar - hovring borde det kunna hjälpa till att hålla kärran på spåret. Slutsats - oftast för att stabilisera planet mot kast och liknande. Vanligast är nog på skeven vilket underlättar landningar med instabila modeller. Det gör inte på nåt sätt att kärran flyger sig själv med det stabiliserar kärran vid framförallt blåsigt väder.

Om man sätter ett gyro på stabilisatorn, så motverkar den att planet tippar åt vänster och höger.

Ett gyro designat för sportflygare som inte kräver heading lock och nöjer sig med ett flygläge.
Inbyggd PAM vilket innebär att gyrot inte kämpar i mot när piloten börjar svänga utan släpper på låsningen. Nytt antidriftsystem, inbyggd virationdämpning, överlägsen funktion över alla sina konkurrenter i samma prisklass.
Vikt: 19 gram.
Storlek: 35x 30x28 mm.
Kräver inte så snabbt servo som ett heading lock gyro.
Naturligtvis med Svensk bruksanvisning.
Fungerar fint med normalt snabba servo tex Hitec 605 BB, 225 BB eller 235 BB 950.00:- kronor
Image
http://www.hab.se/gyro_csm_sida1.htm

Author:  Kamikaze [ Wed 11 Apr 2007, 10:39 ]
Post subject: 

Låter interessant! Gäller bara att få prylarna att prata med varandra som det är tänkt 8) Nu har jag betalat calmaton! Så nu väntar man på två paket! En sukkoi och en calmato! har ej fått räkningen för mustangen än! Men den kommer väl när dom fått hem flyget 8) Vill börja flyga nu snart :cry:

Author:  Kamikaze [ Wed 11 Apr 2007, 16:42 ]
Post subject: 

Hittade gyron för flyg!
http://www.modellhobby.com/product_info ... cts_id=865
http://www.modellhobby.com/product_info ... cts_id=864
8)

Author:  Mr X [ Wed 11 Apr 2007, 16:55 ]
Post subject: 

1100ef wrote:

Men dom va ganska dyra. :(

GYA351 en axligt gyro för flygplan Art Nr: FPGYA351
AVCS funktionen GYA351 fungerar tillsammans med flygplanets skevroder.
Pris: 1.750:-

GYA352 två axligt servo för flygplan Art Nr: FPGYA352
AVCS funktionen i GY352 fungerar på två "axlar" tex skevroder, höjdroder eller sidroder. Självstabiliserar flygplanet vid tex vindbyar.

OBS! Special artikel, lång leverans tid kan förekomma!
Pris: 2.895:-

Author:  Kamikaze [ Wed 11 Apr 2007, 16:57 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Efter lite forskning så har jag hittat det här.

Ett gyro (på skev el sida) i en nybörjarkärra underlättar t ex vid inflygning för landning samt om det är lite blåsigt - då hjälper det både nybörjaren och den mera erfarne. Även vid vissa manövrer - t ex stora loopingar - hovring borde det kunna hjälpa till att hålla kärran på spåret. Slutsats - oftast för att stabilisera planet mot kast och liknande. Vanligast är nog på skeven vilket underlättar landningar med instabila modeller. Det gör inte på nåt sätt att kärran flyger sig själv med det stabiliserar kärran vid framförallt blåsigt väder.

Om man sätter ett gyro på stabilisatorn, så motverkar den att planet tippar åt vänster och höger.

Ett gyro designat för sportflygare som inte kräver heading lock och nöjer sig med ett flygläge.
Inbyggd PAM vilket innebär att gyrot inte kämpar i mot när piloten börjar svänga utan släpper på låsningen. Nytt antidriftsystem, inbyggd virationdämpning, överlägsen funktion över alla sina konkurrenter i samma prisklass.
Vikt: 19 gram.
Storlek: 35x 30x28 mm.
Kräver inte så snabbt servo som ett heading lock gyro.
Naturligtvis med Svensk bruksanvisning.
Fungerar fint med normalt snabba servo tex Hitec 605 BB, 225 BB eller 235 BB 950.00:- kronor
Image
http://www.hab.se/gyro_csm_sida1.htm


D där gyrot ska sitta i helisar! Det är skillda gyron till flyg :wink:

Author:  Kamikaze [ Wed 11 Apr 2007, 16:58 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Men dom va ganska dyra. :(



Jag tror det är värt dom slantarna 8)

Author:  Mr X [ Wed 11 Apr 2007, 16:59 ]
Post subject: 

Nu har du fel för det står, ett gyro designat för sportflygare

Author:  Kamikaze [ Wed 11 Apr 2007, 17:03 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Nu har du fel för det står, ett gyro designat för sportflygare

Jo men jag tror dom menar heliflygare som flyger i fler dimensioner än två! Som Micke t.e.x :D

Author:  Kamikaze [ Wed 11 Apr 2007, 17:07 ]
Post subject: 

1100ef wrote:
Mr X wrote:



Om man sätter ett gyro på stabilisatorn, så motverkar den att planet tippar åt vänster och höger.



D där gyrot ska sitta i helisar! Det är skillda gyron till flyg :wink:


Okej! Jag ger mig! Funkar tydligen i plankor oxå :shock:

Author:  Mr X [ Wed 11 Apr 2007, 17:19 ]
Post subject: 

CSM ICG 180
Bara att läsa om det här gyrot.
http://www.rcmodels.org/csm/ICG180.pdf

Author:  Mr X [ Wed 11 Apr 2007, 18:26 ]
Post subject: 

Can I use a gyro in an airplane? When is it a good idea?

Aircraft gyros are fairly new, and some people consider them a bad idea while other people consider gyros to be the perfect tool for just about everything. Let's take a look at some of the common uses along with the pluses and minuses associated.

Will they help me learn to torque roll?

The most common request is how to set up gyros for learning to torque roll. (Don't know what a torque roll is? Please consider purchasing GPMZ0220, A Look at Aerobatics.)

One modeler describes torque rolling as the equivalent of balancing two plates on top of broom sticks, with your eyes closed, while bouncing a top a large rubber ball. So, if it doesn't come quickly and easily, don't fret! It takes a lot of time and practice. And don't be upset if a gyro doesn't suddenly make your model torque roll alone—it won't. But it will help a little to a lot, if everything is set up properly.

Using gyros in an aircraft to aid in torque rolling has its advantages and its drawbacks. Gyros can assist a modeler in learning to torque roll because it will correct SOME to ALL (depending on the type, quality and settings of the gyro) of the yaw and pitch movements caused by the torque and instability of the aircraft in this precarious position; however, it will also be countering corrections made by the modeler so the modeler has to think and move even faster and give even more input to make corrections against the gyro and the aircraft.

Basically, a torque roll is an extremely unnatural action for an aircraft which requires incredible pilot skill to maintain and complete. The model is being suspended solely by the power of the engine/thrust from the prop, with just the right amount of throttle being given to keep the model from climbing or tail sliding. The torque of the engine will pull the model around to the left, with no amount of aileron input in the world being able to stop the rotation UNLESS the model has ailerons extending all the way in against the fuselage or has ailevators functioning as ailerons. This torque, and gravity, are also twisting the model on both the yaw and pitch axes, which requires extreme skill by the modeler to correct.

If you wish to use gyros to help ease the difficulty of this complex maneuver, you will want to install one gyro each for the elevator and rudder surfaces. Note that if your model uses twin elevator servos which are plugged into separate ports you will need a product like the Hobbico Aircraft Gyro (HCAM4010) or the Futaba GYA351 (FUTM0817) which supports 2-channel input and output for a single axis.

We used to recommend AGAINST heading hold gyro settings for torque rolling, as the gyros sometimes seemed to lag behind, and improperly correct as the model got farther and farther into the torque roll. However, the new Futaba GYA350 and 351 gyros have changed our minds! These specialty gyros specifically for aircraft use perform superbly in AVCS (heading hold) mode in torque rolls and similar circumstances. (Always remember to switch out of AVCS mode for 'normal' flying.)

It is important to remember that, while heading holds are the only gyros which will truly return the model to its initial orientation (other gyros just correct for movement, but not necessarily back to the starting point), there are MANY situations in which you and your model can be unintentionally in danger when the heading hold returns the model to a position you did not intend.

Please remember that normal gyros will not 'do it for you'. They are not a 'missile lock' or 'heading lock' and do not fixate on a position in the sky and maintain it. They simply dampen unwanted (and wanted!) motion, so they will not make torque rolling suddenly easy. But depending on your skill, your model, and your understanding of the dynamics, they can be a good training aid for torque rolling.

How about other maneuvers?

Gyros ARE a great aid in many other aerobatic maneuvers. They are amazingly beneficial, for example, when used during maneuvers such as snaps, tumbles, and stall turns. In some cases the heading hold or AVCS option will be beneficial, and in others not. Always remember....if you try to change your yaw line without moving the rudder servo and have a heading hold gyro on the rudder (for example, doing a banked turn with just aileron and elevator), the heading lock gyro will immediately return the model to the initial direction of travel! Therefore, it is best to leave the gyro in standard mode, not heading lock mode, except in specific circumstances where you want the 'dead on tracking' of heading lock mode.

* A gyro on the rudder will minimize the yawing caused by torque on a slow up line such as entry to a stall turn, and minimize the tail wag on the exit.
* A gyro on elevator and rudder will cause snaps, spins, rolls and tumbles to stop essentially instantaneously when a modeler releases the inputs with no over rotation.
* A gyro on elevator and rudder can dramatically decrease the pilot inputs required to slow roll, and other precision rolling maneuvers such as ratchet rolls, rolling circles, 4-point rolls, etc.
* Straight lines of all types—whether horizontal, vertical, or anything in between, can benefit from the aid of a gyro.

Lastly, gyros are extremely popular on the rudder of scale aircraft, especially complex nostalgic aircraft which are notorious for difficult ground handling. In this case many modelers DO use a heading lock gyro or AVCS (heading hold) mode in a switchable gyro, but then turn off the heading lock feature the moment the model breaks ground. This way the model will literally track perfectly straight with no rudder input from the pilot whatsoever.
Mera svar här: http://www.futaba-rc.com/faq/faq-gyros.html

Author:  MickeM [ Wed 11 Apr 2007, 20:26 ]
Post subject: 

1100ef wrote:
Mr X wrote:
Nu har du fel för det står, ett gyro designat för sportflygare

Jo men jag tror dom menar heliflygare som flyger i fler dimensioner än två! Som Micke t.e.x :D

Jag har ett gyro japp. Men jag har ett Futaba GY-401 med medföljande
digitalt servo. Man ska ha ett snabbt, rejält digitalt servo och inget snik
anlogt billigt segt och oexakt servo till gyrot. 2.000 kr är standard för
gyro och servo till heli i 50-klassen. Sen skenar det uppåt.

Author:  Mr X [ Wed 11 Apr 2007, 21:03 ]
Post subject: 

Varför betala dyrt när det går att köpa ett gyro till flyg för mindre pengar.
Fick ett tips från HAB att detta gyro fungerar till flyg.

MS-024 Remote Dual Rate Gyro
Ett nytt gyro från MS Composit.
Ställbar känslighet via en separat kanal på radion.
Endast ca storlek 16,5x25x5,5 mm !
Vikt ca 4 gram.
Perfekt till jett kärror då det inte tar någon plats
SEK 465.00 kr

Du kan ta ett MS024 Gyro det funkar OK.
Vi använder det till bilar
Tomas Krejci
HAB Electronic AB
Sadelvagen 5
341 40 Ljungby
Sweden
www.hab.se

Author:  Mr X [ Wed 11 Apr 2007, 21:43 ]
Post subject: 

Manual till GYA352 två axligt servo för flygplan
http://manuals.hobbico.com/fut/gya352-manual.pdf
Manual till GYA351 en axligt gyro för flygplan
http://manuals.hobbico.com/fut/gya351-manual.pdf
CSM ICG 180
http://www.rcmodels.org/csm/ICG180.pdf

Author:  MickeM [ Wed 11 Apr 2007, 22:33 ]
Post subject: 

Kanske är skillnad på gyro till flyg och helikopter. Jag tog
det som de flesta använde och rekommenderades. Finns
säkert av alla prissorter och varianter.

Author:  Nexus [ Fri 13 Apr 2007, 17:02 ]
Post subject:  Gyro med flygplan !!!

det fanns annan Gyro som är futaba som har också med för flygplan !!!

Japp !!

MVH Steve !!

:P :P :P :P

Author:  Mr X [ Sat 14 Apr 2007, 20:12 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
1100ef wrote:
Mr X wrote:
Om man sätter ett gyro på stabilisatorn, så motverkar den att planet tippar åt vänster och höger.



D där gyrot ska sitta i helisar! Det är skillda gyron till flyg :wink:


Okej! Jag ger mig! Funkar tydligen i plankor oxå :shock:

Undrar om du inte hade behövt ett gyro idag. :wink:

Author:  Mr X [ Sun 15 Apr 2007, 18:24 ]
Post subject: 

Lots of people may think that “gyros are nonsense for airplanes”. For those people, I’d like to explain the GYA350 and GYA351 gyros so that they will understand the great benefits of using these gyros tuned exclusively for model airplanes.
http://www.rc.futaba.co.jp/hobby_en/03_ ... ech01.html

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/