motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Röksystem - ett rykande projekt
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=62&t=4992
Page 1 of 7

Author:  Glidaren [ Fri 02 Jan 2009, 23:38 ]
Post subject:  Röksystem - ett rykande projekt

Nu har jag börja med ett

nytt, rykande färskt projekt, nämligen ett försök att skapa rök med
mina små 2-taktare (OS-46 & OS-55). Den stora frågan är om det över
huvudtaget kan funka.


Här har jag börjat böja kopparröret som skall fungera som förvärmare i
ljuddämparen.

Image

Author:  MickeM [ Sat 03 Jan 2009, 00:43 ]
Post subject: 

Aha, kopparrör till en sån där liten "båt" som man sätter ett levande
ljus i som värmer upp rören och så skapas det nåt övertryck som
sätter fart på "båten"... eller vad är det?

Author:  Nicke [ Sat 03 Jan 2009, 01:03 ]
Post subject: 

Jamen det där ser man ju vad det är.Sitter på vissa manicker som ger ifrån sig en viss vätska som är alkoholhaltig.Har sett flera såna :D och den vätskan sätter fart på mera än båtar :shock:

Author:  Glidaren [ Sat 03 Jan 2009, 01:15 ]
Post subject: 

Här kan man se den svarta slangen gå igenom det borrade hålet på
ljuddämparen. Slangen går sedan mellan den inre- och yttre förvärmaren.

Image

Jag tror jag måst köpa lite diesel i morgon och testa.... 8)

Author:  MickeM [ Sat 03 Jan 2009, 01:31 ]
Post subject: 

Jaha, inte blev jag klokare av det där. Eldai mitten och kyla på sidan?! :shock:

Author:  Nicke [ Sat 03 Jan 2009, 01:34 ]
Post subject: 

Ja nu blir man fundersam??Lite väl mycket böjt på ena slingan där..

Author:  Bernt [ Sat 03 Jan 2009, 09:49 ]
Post subject: 

!!!!!!!!! Var försiktig med denna grej, om du tänker göra en egen
rökapparat. Kan vara rena bomben :evil: :evil: :evil: .
Använd i så fall flytande parafin ej EXPLOSIVT. Inte DISEL som
är farligare kall än varm. Menar tänd punkten.

Author:  Glidaren [ Mon 05 Jan 2009, 21:53 ]
Post subject: 

Lite fortsättning på mitt till rykande projekt:

Image

Image

Lindade en del av Söndagsskjortan runt härligheten och surrade med pianotråd:

Image


Nu behövs "bara" ...... tank, rökolja, diesel och.... en OS-motor... och... :roll:
så kan man göra först testerna :D :D :D

Coolt 8) .... om det skulle funka :D

Author:  MickeM [ Mon 05 Jan 2009, 22:03 ]
Post subject: 

Haha :D Ofan! Nu ser man ju vad det är.
Varför skall du ha både diesel och rökolja?
Du borde ju använt 4-taktare isetället, dom
piporna blir jäkligt mycket hetare. En 2-takt
blir inte så himla varm, men å andra sidan
vet jag inte vid vilken temperatur mediet
förångas heller så... :roll: Hur får du flödet?

Author:  Atte [ Mon 05 Jan 2009, 22:06 ]
Post subject: 

Kul med kreativitet :idea: ...väntar med intresse på resultat av test :)

Author:  Glidaren [ Mon 05 Jan 2009, 22:13 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Haha :D Ofan! Nu ser man ju vad det är.
Varför skall du ha både diesel och rökolja?


Man kan använda bara diesel men effekten blir bättre om man balandar ut
dieseln med rökolja.

MickeM wrote:
Du borde ju använt 4-taktare isetället, dom
piporna blir jäkligt mycket hetare.



Jag har ingen 4-taktare :oops:

MickeM wrote:
Hur får du flödet?



Ja, den som det viste :shock:

Jag hoppas att övertrycket från ljuddämparen räcker får att trycka fram
vätskan. Vem vet?

De hade ingen backventil på Söders :( det hade kanske höjt trycket lite :roll:
Funderar på en oscillerande pump, VP-20 från Perry .... vid behov.... :wink:

Author:  MickeM [ Tue 06 Jan 2009, 00:21 ]
Post subject: 

Jag har en SY-80 fyrtakt som väntar på del som du kan få ge bud på :D

Undrar om inte trycket i dämpen tömmer röret rätt fort?

Author:  Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 00:28 ]
Post subject: 

MickeM wrote:

Undrar om inte trycket i dämpen tömmer röret rätt fort?


Tror du det! :D :D :D Låter lovande !

Trycket är min farhåga - alltså att det trycker för lite... Strypning av flödet är
ju rätt lätt att ordna.

Det skall vara en tank ansluten också. Jag har 30 cm kopparrör i ljudemparn
och en meter mässingsrör runt om. Totalt skall det flöda 1,5 m i klena rör med ganska högt tryckmotstånd.

Author:  Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 00:33 ]
Post subject: 

Tror du inte att det skulle ha fungerat bättre med en nippel när utblåset på motorn.
Då får man högsta temp på avgaserna och rööööök

Author:  MickeM [ Tue 06 Jan 2009, 00:47 ]
Post subject: 

Vilken temp antänds detta i? Och i vilken temp förångas det?
Skall det spruta eld eller ryka? :D

Author:  Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 00:54 ]
Post subject: 

Ett annat sätt är att vira runt cylindern och ut nära utblåset.
En film med lite rök på 2-takt http://www.youtube.com/watch?v=nPdVIf2kpv8

Problemet med en extra tank blir att flyget blir tyngre och landningsstället går sönder.
Du vet hur det fungerar med dåliga landningsställ :wink:

Author:  MickeM [ Tue 06 Jan 2009, 00:58 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Ett annat sätt är att vira runt cylindern och ut nära utblåset.
En film med lite rök på 2-takt http://www.youtube.com/watch?v=nPdVIf2kpv8

Jag brukar stänga av motorer genom att hålla fingret för dämpen på
2-taktare, det är ju inte ett dugg i närheten av hett. Men det rykte
inte så mycket heller iofs... tror mer på Glidarns sätt :D

EDIT: Snart kan vi döpa om Glidarn till... Rökarn!

Author:  Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 01:00 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Tror du inte att det skulle ha fungerat bättre med en nippel nära utblåset på motorn.
Då får man högsta temp på avgaserna och rööööök


Jo jag funderade på det. Men nu borde oljan vara i röret/ljuddämparen än längre tid. En nackdel är kanske att jag får större motstånd i luftflödet.
Nåja, jag har nipplar väntades här hemma........


Mr X wrote:
Ska ni inte ta och sätta dit nippeln snart :wink:


Men oljan, kyler ljuddämparen. Nu värms oljan i ljuddämparen.

Jag tror mer på förvärmning i ljuddämparen. Avstånden är kanske 3 cm mellan nuvarade utsläpp och en eventuell nippel.

Den inre förvärmaren är 30 cm och den yttre 100 cm. Jag kanske skulle
testa att använda bara den inre för att få mindre motsånd i röret :roll:

Eller så sätter på en remskiva på OS-46 som drar en häftig kompressor :D :D :D

Mer goda förslag?

Author:  Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 01:04 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Vilken temp antänds detta i? Och i vilken temp förångas det?
Skall det spruta eld eller ryka? :D


Standard svaret: Inte vet jag :D

Bernt kanske kan vara experten på det! Det är inte helt ofarliga grejer :roll:

Kanske det blir Ålands första Jetdrivna RC flyg :D :D :D

Author:  Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 01:05 ]
Post subject: 

Så länge du inte har en backventil till röktanken kommer det nog inte att fungera.

Page 1 of 7 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/