motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Röksystem - ett rykande projekt http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=62&t=4992 |
Page 1 of 7 |
Author: | Glidaren [ Fri 02 Jan 2009, 23:38 ] |
Post subject: | Röksystem - ett rykande projekt |
Nu har jag börja med ett nytt, rykande färskt projekt, nämligen ett försök att skapa rök med mina små 2-taktare (OS-46 & OS-55). Den stora frågan är om det över huvudtaget kan funka. Här har jag börjat böja kopparröret som skall fungera som förvärmare i ljuddämparen. |
Author: | MickeM [ Sat 03 Jan 2009, 00:43 ] |
Post subject: | |
Aha, kopparrör till en sån där liten "båt" som man sätter ett levande ljus i som värmer upp rören och så skapas det nåt övertryck som sätter fart på "båten"... eller vad är det? |
Author: | Nicke [ Sat 03 Jan 2009, 01:03 ] |
Post subject: | |
Jamen det där ser man ju vad det är.Sitter på vissa manicker som ger ifrån sig en viss vätska som är alkoholhaltig.Har sett flera såna och den vätskan sätter fart på mera än båtar |
Author: | Glidaren [ Sat 03 Jan 2009, 01:15 ] |
Post subject: | |
Här kan man se den svarta slangen gå igenom det borrade hålet på ljuddämparen. Slangen går sedan mellan den inre- och yttre förvärmaren. Jag tror jag måst köpa lite diesel i morgon och testa.... |
Author: | MickeM [ Sat 03 Jan 2009, 01:31 ] |
Post subject: | |
Jaha, inte blev jag klokare av det där. Eldai mitten och kyla på sidan?! |
Author: | Nicke [ Sat 03 Jan 2009, 01:34 ] |
Post subject: | |
Ja nu blir man fundersam??Lite väl mycket böjt på ena slingan där.. |
Author: | Bernt [ Sat 03 Jan 2009, 09:49 ] |
Post subject: | |
!!!!!!!!! Var försiktig med denna grej, om du tänker göra en egen rökapparat. Kan vara rena bomben . Använd i så fall flytande parafin ej EXPLOSIVT. Inte DISEL som är farligare kall än varm. Menar tänd punkten. |
Author: | Glidaren [ Mon 05 Jan 2009, 21:53 ] |
Post subject: | |
Lite fortsättning på mitt till rykande projekt: Lindade en del av Söndagsskjortan runt härligheten och surrade med pianotråd: Nu behövs "bara" ...... tank, rökolja, diesel och.... en OS-motor... och... så kan man göra först testerna Coolt .... om det skulle funka |
Author: | MickeM [ Mon 05 Jan 2009, 22:03 ] |
Post subject: | |
Haha Ofan! Nu ser man ju vad det är. Varför skall du ha både diesel och rökolja? Du borde ju använt 4-taktare isetället, dom piporna blir jäkligt mycket hetare. En 2-takt blir inte så himla varm, men å andra sidan vet jag inte vid vilken temperatur mediet förångas heller så... Hur får du flödet? |
Author: | Atte [ Mon 05 Jan 2009, 22:06 ] |
Post subject: | |
Kul med kreativitet ...väntar med intresse på resultat av test |
Author: | Glidaren [ Mon 05 Jan 2009, 22:13 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Haha Ofan! Nu ser man ju vad det är. Varför skall du ha både diesel och rökolja? Man kan använda bara diesel men effekten blir bättre om man balandar ut dieseln med rökolja. MickeM wrote: Du borde ju använt 4-taktare isetället, dom piporna blir jäkligt mycket hetare. Jag har ingen 4-taktare MickeM wrote: Hur får du flödet?
Ja, den som det viste Jag hoppas att övertrycket från ljuddämparen räcker får att trycka fram vätskan. Vem vet? De hade ingen backventil på Söders det hade kanske höjt trycket lite Funderar på en oscillerande pump, VP-20 från Perry .... vid behov.... |
Author: | MickeM [ Tue 06 Jan 2009, 00:21 ] |
Post subject: | |
Jag har en SY-80 fyrtakt som väntar på del som du kan få ge bud på Undrar om inte trycket i dämpen tömmer röret rätt fort? |
Author: | Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 00:28 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Undrar om inte trycket i dämpen tömmer röret rätt fort? Tror du det! Låter lovande ! Trycket är min farhåga - alltså att det trycker för lite... Strypning av flödet är ju rätt lätt att ordna. Det skall vara en tank ansluten också. Jag har 30 cm kopparrör i ljudemparn och en meter mässingsrör runt om. Totalt skall det flöda 1,5 m i klena rör med ganska högt tryckmotstånd. |
Author: | Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 00:33 ] |
Post subject: | |
Tror du inte att det skulle ha fungerat bättre med en nippel när utblåset på motorn. Då får man högsta temp på avgaserna och rööööök |
Author: | MickeM [ Tue 06 Jan 2009, 00:47 ] |
Post subject: | |
Vilken temp antänds detta i? Och i vilken temp förångas det? Skall det spruta eld eller ryka? |
Author: | Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 00:54 ] |
Post subject: | |
Ett annat sätt är att vira runt cylindern och ut nära utblåset. En film med lite rök på 2-takt http://www.youtube.com/watch?v=nPdVIf2kpv8 Problemet med en extra tank blir att flyget blir tyngre och landningsstället går sönder. Du vet hur det fungerar med dåliga landningsställ |
Author: | MickeM [ Tue 06 Jan 2009, 00:58 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Ett annat sätt är att vira runt cylindern och ut nära utblåset.
En film med lite rök på 2-takt http://www.youtube.com/watch?v=nPdVIf2kpv8 Jag brukar stänga av motorer genom att hålla fingret för dämpen på 2-taktare, det är ju inte ett dugg i närheten av hett. Men det rykte inte så mycket heller iofs... tror mer på Glidarns sätt EDIT: Snart kan vi döpa om Glidarn till... Rökarn! |
Author: | Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 01:00 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Tror du inte att det skulle ha fungerat bättre med en nippel nära utblåset på motorn. Då får man högsta temp på avgaserna och rööööök Jo jag funderade på det. Men nu borde oljan vara i röret/ljuddämparen än längre tid. En nackdel är kanske att jag får större motstånd i luftflödet. Nåja, jag har nipplar väntades här hemma........ Mr X wrote: Ska ni inte ta och sätta dit nippeln snart
Men oljan, kyler ljuddämparen. Nu värms oljan i ljuddämparen. Jag tror mer på förvärmning i ljuddämparen. Avstånden är kanske 3 cm mellan nuvarade utsläpp och en eventuell nippel. Den inre förvärmaren är 30 cm och den yttre 100 cm. Jag kanske skulle testa att använda bara den inre för att få mindre motsånd i röret Eller så sätter på en remskiva på OS-46 som drar en häftig kompressor Mer goda förslag? |
Author: | Glidaren [ Tue 06 Jan 2009, 01:04 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Vilken temp antänds detta i? Och i vilken temp förångas det?
Skall det spruta eld eller ryka? Standard svaret: Inte vet jag Bernt kanske kan vara experten på det! Det är inte helt ofarliga grejer Kanske det blir Ålands första Jetdrivna RC flyg |
Author: | Mr X [ Tue 06 Jan 2009, 01:05 ] |
Post subject: | |
Så länge du inte har en backventil till röktanken kommer det nog inte att fungera. |
Page 1 of 7 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |