motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Bygge: Pilatus Porter PC-6 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4975 |
Page 2 of 5 |
Author: | Dawson [ Thu 05 Feb 2009, 12:18 ] |
Post subject: | |
Snygg panel Men den där accvarnaren gillar jag inte Har samma i UCD 60, och oavsett o accen är full laddad så fladdrar den på alla dioder när man drar i spakarna mysko.. |
Author: | MickeM [ Thu 05 Feb 2009, 12:49 ] |
Post subject: | |
Dawson wrote: Snygg panel
Men den där accvarnaren gillar jag inte Har samma i UCD 60, och oavsett o accen är full laddad så fladdrar den på alla dioder när man drar i spakarna mysko.. Jag gillar den inte heller, men dom går nog att läsa av. Det lustiga är att jag hade just den där i Calmato Härken och då funkade den klockrent. Annars är det bara en modell som funkar, och det är dom där för just över 100SEK, dom långsmala. Resten är nog crap. |
Author: | MickeM [ Thu 05 Feb 2009, 21:36 ] |
Post subject: | |
Pilatus Porter PC-6 ... är KLAR! Här lite bilder på flyget. Och sen kommer det mer bilder där jag lagt ner nån extra minut på att få flyget i samma ställning som fullsize-flyg-bilderna i början på tråden. Färdigbalanserad 70mm (70-75mm) och det blev perfekt, utan bly. Man ser även att stagen är på plats nu. Lyfte upp gubben 2cm till. |
Author: | MickeM [ Thu 05 Feb 2009, 21:50 ] |
Post subject: | |
Och jämförelsebilderna (är ju jobbigt fota sånt, skulle bli bättre om man gjorde det på avstånd, blir lite fel med vidvinkel på så nära håll). Man kom nog fort på att det måste vara sjukt svårt bygga skala!!! |
Author: | Atte [ Thu 05 Feb 2009, 22:30 ] |
Post subject: | |
Den blev ju fin Blir det en första flygning på Slemmern på lördag skidorna du har passar väl bra, nästan skala |
Author: | MickeM [ Fri 06 Feb 2009, 00:39 ] |
Post subject: | |
Atte wrote: Den blev ju fin Blir det en första flygning på Slemmern på lördag skidorna du har passar väl bra, nästan skala
Tackar =) Men den var ju ARF så 95% var ju redan klart Slemmern, mja, skidorna är redan på en ThunderTiger Tiger Trainer 60 som jag tänkte ta upp till att börja med. Beror lite på kyla och vind. Portern tänkte jag va lite försiktig med första turen, Tigern struntar jag i vilket som Skidorna är inte skalaenliga, men Portern används som skidflyg på riktigt på de rätta breddgraderna så det är inte helt fel med skidor på den. |
Author: | MickeM [ Thu 30 Apr 2009, 21:47 ] |
Post subject: | |
PREMIÄRFLUGEN! Så där ja, då var det avklarat. Och flyget är helt hem. Var ju ett tag sen man flög metanolflyg. Var en himla massa hålla reda på. Glödare som skulle laddas och tas med, bränslet, pumpen, starter, starterack och en himla massa annat man inte bekymrat sig om med el under vintern. Bernt retade mig ständigt för att jag inte hade koll på vad jag trodde jag höll på med. Och segstartad var den ocskå. Bytte stift, ingen skillnad. Mer bränsle, jonä. Mindre bränsle, öh. Och så där höll det på. Sen fick vi igång den. Tack Bernt för hjälpen, det enda jag hade koll på i början var vart nosen pekade. Taxade runt och kände på det hela. Otroligt studsig bana vi har nu märkte jag, eller är det för att flyget är så lätt? Stannade förstås. Hittade felet, samma som i höstas. OS Max 55AX-motorns nål skruvar upp sig, satte fast den och så funka allt kalas. OS 55 är egentigen för stor, skall vara en OS 46 egentligen. Starten, den lättade fint, men drog rejält till vänster, men det trimmades bort. Märkte att den flyger som en trainer i och med att den har V-formad vinge som har platt undersida. Självstabil alltså. Märkte att den ville dra sig mot vinden med nosen och falla tillbaks i svängarna när man flög sakta. Blir nog trevlig bara man fixat lite till på den. Den ville lite vrida sig när man flög också, kan bero på kort kropp och vingen nästan i mitten, men det var inget problem. Att göra inför nästa flygning: - Platta till höjdrodret - Lite mer vikt i nosen (15 gram nu -> 30 gram) - Hade lite väl mycket expo, skall ändra från 50 till 20% - Eventuellt minska stigningen ett steg på propellern I övrigt tycker jag den verkar snäll. =) Lär väl dyka upp nån bild och film... |
Author: | MickeM [ Thu 30 Apr 2009, 21:50 ] |
Post subject: | |
Åhå, en bild redan! Den ser ju så verklighetstrogen ut ju! Visst visst? Jag har föresten köpt komplett belysning till den, kommer mer info senare. |
Author: | Machman [ Thu 30 Apr 2009, 21:51 ] |
Post subject: | |
Riktigt fint flyg! Och framförallt intressant flyg! |
Author: | MickeM [ Fri 01 May 2009, 09:55 ] |
Post subject: | |
Hur får man ett roder platt? Ser inte alls ut som jag vill ha det. Höjdrodret är en lång planka så att säga, ett enda roder alltså. Tre fjärdedelar av rodret (de högra) så är plana och fina. Men den sista fjärdedelen, dvs vänstra änden på rodret, så är skruvat. Om man antar följande: Om alla roder är raka och i noll-läget så går flyget spikrakt. (vilket inte är fallet nu) Problemet: Nu är höjdrodret skevt så flyget drar till vänster så pass mycket att jag måste ha full trim till höger på skeven. Strunta i det: Dvs låta rodret vara skevt. Det går att trimma så det flyger rakt, men när jag skall tex svänga så känner man direkt av att den drar och vill vrida sig i luften. Såå... hur får man en platt balsabit plan? |
Author: | MickeM [ Fri 01 May 2009, 10:00 ] |
Post subject: | |
Problemet löst. Frågeställning: Vad göra, jag har brått! Lösning: Brutalt våld! Rodret rakt. =) |
Author: | MickeM [ Fri 01 May 2009, 10:26 ] |
Post subject: | |
Kom på en sak vad gäller placering av batteri långt bak för att få flyget balanserat. Det kanske inte är så smart? Jag har en OS Max 55AX i Portern. Det skall vara en 46 egentligen, så en OS Max 46AX skulle passat bättre. OS Max 46AX vikt utan dämp = 375 (med dämp... nej det stod inte på OS hemsida) OS Max 55AX vikt utan dämp = 404 (med dämp 489) Så med en OS Max 46AX skulle jag säkert ha kunnat haft acken längre fram, och inte så långt bak jag har nu. Med acken långt bak så måste ju flygets massa i rörelse ändra en del, tänk er att stå med en stång som ni svingar med. Har ni en 1-kilos vikt nära händerna fast på stången respektive en 1-kilos vikt längst ut på stången, så blir det annorlunda när ni svingar. Så frågan är: Nu är det ju motvikter på andra sidan, så allt är i balans viktmässigt, men det är trots allt en vikt långt ut, och visst tusan skall det bli skillnad på det? Måste ju vara det. Nån med lite mer fasta teorier och exempel så man får en aha-upplevelse att det nog är dumt ha ackarna långt bak i kroppen och att man alltid bör se till att ha all vikt runt CG? Så här alltså... A är mest rätt, B är som jag har det nu. |
Author: | Mr X [ Fri 01 May 2009, 10:51 ] |
Post subject: | |
Har du all vikt runt CG måste du lassa på så mycket så flyget blir tungt. Längs ut blir ju vikten minst och effektivast. |
Author: | Machman [ Fri 01 May 2009, 11:00 ] |
Post subject: | |
Det är skillnad. Om massan ligger långt från CG kommer den att bli trögare i luften, men då den väl rör på sig så kommer massan i utkanten göra den svårare att få stop på. Massan nära CG så blir den mera responsiv och lättare att få stop på. Om du tänker dig en boll. Om den är ihålig känns den "trög" då du försöker få spin på den. Den har massan i skalet. Solid boll (eller med extra vikt i mitten) spinner som bara den. Den tröga kommer dock att stanna snabbare då den träffar marken pga trögheten. Så borde det bli enligt fysiken iaf, vad som är bäst för flyg är väl upp till var och en, om det ens märks nån skillnad. Kan inge fina formler eller sånt tjafs... |
Author: | MickeM [ Fri 01 May 2009, 11:01 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Har du all vikt runt CG måste du lassa på så mycket så flyget blir tungt.
Längs ut blir ju vikten minst och effektivast. Javisst, just därför jag menade att man borde bytt motor, så man kunde flytta in acken närmare CG. Dessutom så har jag nu 30 gram fram i nosen extra. Nu har jag ju ingen OS Max 46AX (som jag anser vara den ultimata motorn för detta flyg nu efter att ha flugit den). Hade redan en 12x5-propeller såg jag nyss. Humm... den får vara kvar. Ska testas flaperon idag. Håller tummarna för att allt går vägen, igen. =) EDIT: Machman, du har så rätt. =) Nåja, återstår att se efter dagen. Har ju bara flugit knappt en halv tank än så. |
Author: | Bernt [ Fri 01 May 2009, 17:49 ] |
Post subject: | |
Fråga Marcus om han byter sin OS 46 mot din? Så får han en kraftigare motor o du får en svagare |
Author: | MickeM [ Fri 01 May 2009, 18:30 ] |
Post subject: | |
Bernt wrote: Fråga Marcus om han byter sin OS 46 mot din? Så får han en kraftigare
motor o du får en svagare Hm, där sade du nåt, men jag måste nog flyga lite till innan jag byter. |
Author: | Dawson [ Sat 02 May 2009, 08:35 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Bernt wrote: Fråga Marcus om han byter sin OS 46 mot din? Så får han en kraftigare motor o du får en svagare Hm, där sade du nåt, men jag måste nog flyga lite till innan jag byter. Jag har ju en OS 46 också. plus tillhörande pittsdämp.. Jag kan också ställa upp med byte om du har något mera |
Author: | MickeM [ Sat 02 May 2009, 10:01 ] |
Post subject: | |
Okej, bra veta =) OS 46 kanske det blir, men sen. Funderar på pilla på lite mer skaladetaljer. Jämför man bilderna så finns det lite avvikelser samt avsaknaden av lite smått. Dessutom ska det bli ljus! =) Så här ser 30-60-size ljuspaketet ut som ska in i Portern på nåt vis. - 2 st vita landningsljus som alltid lyser (ena kanske ska vara bak) - 1 st röd som lyser på vingen - 1 st grön som lyser på andra vingen - 2 st vita "strobes" som ska sitta på vingarna - 2 st röda saftblandare som "blinkar" som en saftblandare roterar |
Author: | Bernt [ Sat 02 May 2009, 10:07 ] |
Post subject: | |
Och var är saft blandarna, ser ej nått som blinkar. |
Page 2 of 5 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |