motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Bygge: Pilatus Porter PC-6 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=4975 |
Page 1 of 5 |
Author: | MickeM [ Wed 31 Dec 2008, 00:29 ] |
Post subject: | Bygge: Pilatus Porter PC-6 |
Pilatus Porter PC-6 (OO-JDV) Införskaffade ett skalalikt flyg för vinterflygning istället för en trainer. Nu är ju detta flyg rätt likt en trainer med sin högtplacerade vinge så det är ju två flygor i en smäll. När motorn stannar i kylan vill man kunna glidflyga tillbaks. Flyget är ju inte direkt något snyggflyg, men det har nån knäpp charm jag gillade med det i samband med skidorna som skall användas på det fjädrande (riktiga fjädrar) landställ. Det jag beställde var egentligen nåt med Schweiziskt färgschema som jag inte hittade någon verklig info på. Men istället kom detta belgiska fallskärmsflyg som dessutom till min stora glädje fanns på riktigt. Flyget används till expeditioner, fallskärmshoppning och dylika användningsområden. RC-flyget (hittade ingen bild) är som sagt en kopia av ett riktigt flyg med samma registernummer OO-JDV där OO står för Belgien. Vilken kod som hör till vilket land kan man hitta bla här: http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_registration Så istället för en vanlig byggtråd på ett RC-flyg så hoppas jag att jag startar en ny era med att även fixa in lite info om flyget som byggs. Flyget lär skall vara lättfluget och flyger fint. Det riktiga flyget har rätt kort start- och landningssträcka, får hoppas RC-flyget har detsamma. När dom dyker med nosen rakt ner på riktigt så undrar man om de har samma blod som Djäkenfältarna Detta flyg kommer ju inte bli något flyg som det faller nån sorts fall- skärmshoppare ur. Hjulen skall bort och dit med skidor istället. RIKTIGA FLYGET Typ: Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter (1961 första året med Turbo Prop) Registernummer: OO-JDV Tillverkare: Pilatus Aircraft ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-6 ) Tillverkningsland: Schweiz Motor: En 550shp Pratt & Whitney PT6A-20 turboprop Vingspann: 15.87 m (52 fot) Längd: 11.00 m (36 fot) Höjd: 3.20 m (10 fot 6 tum) Tomvikt: 1273 kg (2800 lb) max 2205 kg (4850 lb) Cruise speed: 213 km/h (115 kts) Stallspeed: 96 km/h (53 kts) Max range: 730 km (394 nm) Rate of climb: 433m (1420ft)/min With its turboprop engine, the powerful PC-6 is a true allrounder. Its cavernous fuselage can hold passengers or cargo. The rugged aircraft structure and sturdy undercarriage make the Turbo-Porter suitable for all terrain work, and thanks to the powerful engine, hot and high operation. The illustrated machine is in use as a paradrop aircraft, another popular role for this aircraft. These planes can carry 10 persons to an altitude of 13.000 feet (4.000 meter) in just 18 minutes time. Ägare (Airline) är Paracentrum Vlaanderen vzw och används av klubben/organisationen Skydive Flanders för fallskärmshoppning av alla de slag vars "Dropzones" ligger i Moorsele, Schaffen och Zwartberg (Belgien). http://www.pcv.be http://home.scarlet.be/guido.stoops/Skydive_Flanders Lite filmlänkar Kort landning: http://www.youtube.com/watch?v=5jFm3-rSTtE Kort start: http://www.youtube.com/watch?v=wqHmVNoY ... re=related Skidor: http://www.youtube.com/watch?v=EfGsvLGp ... re=related Toklandning: http://www.youtube.com/watch?v=cCRzl7wPV8o Passerar hopparna: http://www.youtube.com/watch?v=E7fJWlrx ... re=related Kort landning: http://www.youtube.com/watch?v=-ooKly72NeA Dive compilation: http://www.youtube.com/watch?v=_YLoCNCF ... re=related Tappar styrning på sporrhjul: http://www.youtube.com/watch?v=bj1YrIpU_rY Dyker inflör landning: http://www.youtube.com/watch?v=PU3RecxHRtk Flybys lågt över strand: http://www.youtube.com/watch?v=sG8Qh17ckxM Bilder på Pilatus Porter http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... lder&gbv=2 RC-FLYGET VQ Models Pilatus Porter PC-6 ARF Vingspann: 1580mm Längd: 1160mm Motor: 40-46 2T eller 48-52 4T Vikt: 2300-2500g Kanaler: 4 Servon: 5 st Konstruktion: Balsa- och plywoodn med glasfiber-noskåpa Made in: Vietnam av alla ställen! Först var man beredd på ett rött och vitt flyg med Schweiziska korset på. Dvs det jag beställt. Men när man fick paketet så trodde man att man fått ett gult flyg. När jag sen öppnade lådan, då var det nåt helt annat färgschema. Fina delar. Det är popnitar och en massa detaljer i klädseln. /MickeM |
Author: | Mr X [ Wed 31 Dec 2008, 00:42 ] |
Post subject: | |
Det där flyget ser lite udda ut och tydligen mindre än det som är på ÖMH. Det flyget är spv 2400mm men fint flyg och udda. |
Author: | MickeM [ Thu 01 Jan 2009, 16:37 ] |
Post subject: | |
Japp, flyget är lite udda. Men det verkade så passligt för vinterflyg eftersom det används med skidor i verkligheten plus att det har samma egenskaper som en vanlig högvinad trainer + lite mer utslag så blir det finfint. Om motorn stannar så kan den tjocka högt placerade vingen med sin V-form och flygets låga vikt glida fint tillbaks och landa. Idag blev vingen klar. Testade lite olika vitbalans med kameran, därav olika färgsättningar. Delarna för vingen Vingen klar Några detaljbilder Servon, roderhorn osv för skevrodrena Och så var allt på plats |
Author: | MickeM [ Sun 04 Jan 2009, 11:50 ] |
Post subject: | |
Motor och tanken! Vad gjorde man utan dom där strecken. Saknar dock ett kors, men sen såg man ju att torpedväggen lutade, som den oftast gör. Man glömmer så lätt. Så alla motordelar. OS Max 55AX från SU31an får vara med ett tag till. Den startar lätt (åtminstone när det är plusgrader) och så är det ju en OS och en 2-takt. =) Kan ju bara bli bra. Dessutom motorn innanför kåpa för värmens skull. Det skall egentligen vara en OS Max 46AX eller liknande i den, eller fyrtakt. Men nu hade jag ju ingen lämpligare än denna. Och jag har vart med förr att några procent mer kraft (väger inte så mycket mer) är bara bra om man vill flyga långsamt med kraft och ha bra stigmöjligheter. Kraft på låga varv = man kan ha större propeller med mindre stigning -> man får mer drag men kan ändå flyga saaakta. Nu verkar ju inte en Porter flygas så lugnt i verkligheten vad jag kan se, så det blir nog brabra. Motorn på plats! Tanken och dess delar och sen ihopmonterad. Förgasarslang, tanknings- slang och luftningsslang överst. Dit in ska tanken, men inte genom hålet. Hålet användes för att få fast dom där träförsänkta muttrarna jag alltid glömmer namnet på. Och givetvis vart det lättare få in all "foam" för att hänga upp tanken mjukt (mot bubblor). Och så provade man skruva på alla grejer lite löst samt att tanken är på plats. Blir nog bra det där. Tankens centrum ligger 19 mm underförgasarens centrum, helt okej med tanke på att detta inte är ett flyg för inverterad flygning Dom skall ju störtdyka rakt ner och landa, så gör dom i filmerna (ovan). |
Author: | MickeM [ Sun 04 Jan 2009, 12:07 ] |
Post subject: | |
Kåpan! Kåpan är nu på plats. Skall börja Dremla lite så man får hål för toppen, ljuddämpen, högvarvsnålen, lågvarvsnålen och lite för förgasaren. En himla massa hål, men blir ej så synligt, motorn är ju vänd neråt. Dessutom glömde jag montera tankningsventilen ser jag nu... så ett hål till ska dremlas Dessutom skall det bli hål nånstans för glödströmsförlängarens lock också. Hmm... Röda dekaltejpen räckte inte till, så det blir fixa det senare. |
Author: | Bernt [ Sun 04 Jan 2009, 17:55 ] |
Post subject: | |
Hur blir det med motorn,kommer den inte att flöda o bli sur,undrar bara för allt som jag har monterat med 2 takt har flödat,så en om montering varit ett måste. Dom har också varit sura vid pådrag ? |
Author: | MickeM [ Sun 04 Jan 2009, 22:04 ] |
Post subject: | |
Bernt wrote: Hur blir det med motorn,kommer den inte att flöda o bli sur,undrar
bara för allt som jag har monterat med 2 takt har flödat,så en om montering varit ett måste. Dom har också varit sura vid pådrag ? Nopp, motorn flödar bara om förgasarens centrumlinje är för långt under tanken centrumlinje. Flyget har dessutom sporrhjul så nosen står ännu högre upp under start. Hade motorn upp och ner i SU31 med, startade alltid utan problem. Ett flyg jag såg att du hade 2-taktaren upp och ner så flödade den för att du hade motorn mycket lägre än tanken. Sura vid pådrag, nä, SU31 krånglade ju aldrig för mig. Full spätta. Måste vara täta slangar och rätt blandning bara så går det bra. Dessutom skall motorn vara så här enligt bygganvisnignarna (de har rekommenderat en OS46 som har samma placering av förgasare). Och ett tips om man har motorn upp och ner och är rädd för att den skall flöda, då skall man inte först pumpa in bränsle, utan man sätter på glödarn, sen tar man startern och drar runt motorn, och så håller man fingret för avgaspipen till och från. Man ser hur bränslet går mot förgasaren i slangen och sen mitt i allt kommer kompen och sen startar den. Så har det funkat för mig. =) |
Author: | Glidaren [ Mon 05 Jan 2009, 00:22 ] |
Post subject: | |
Bernt wrote: Hur blir det med motorn,kommer den inte att flöda o bli sur,undrar
bara för allt som jag har monterat med 2 takt har flödat,så en om montering varit ett måste. Dom har också varit sura vid pådrag ? Jag har OS-55an på sniskan på Renata. http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... sc&start=0 och motorn har inte varit problemt än så länge |
Author: | MickeM [ Fri 09 Jan 2009, 00:45 ] |
Post subject: | |
Kåpan klar! Så var motorn helt på plats och kåpan helt klar. Usch va det tar länge va petig. =) Proppen är lös än, kom jag på nu... bara fotogeniskt syfte En massa hål vart det i alla fall!!! Hål 1 = hål för tankningsventilen Hål 2 = hål för högvarvsnålen Hål 3 = hål för toppen Hål 4 = hål för tryckslangen Hål 5 = hål för dämpen Hål 6 = "hål" för lågvarvsskruven Hål 7 = "hål" för förgasaren (med rörlig throttle) Och till på det var det ju ett stort hål för axeln + stort hål för luftinsläpp och 4 små hål för skruvar. Schweizerost?! Lätt få bort. Bort med proppen som vanligt. Sen ur med en slang, bort med 4 skruvar för kåpan, sen drar man av bara och hakar ur en till slang. Funderade på glödströmsförlängare, men mja... får se. |
Author: | Kamikaze [ Sat 10 Jan 2009, 12:20 ] |
Post subject: | |
Det blir fint d där micke |
Author: | MickeM [ Sat 10 Jan 2009, 14:55 ] |
Post subject: | |
Tackar! Det är ju i stort sett en trainer, men ändå en semiskala-modell. Så det är ju en hel del mer detaljer än på en trainer. Skall duga hänga upp i taket. Hur som... jag fortsatte bygget. Propeller och spinner! Den svarta JXF-proppen med måtten 12x6 kändes lite snabb, så jag bytte till en APC 12x5 istället. Blir alltså ej bra maxvarv, vilket ej behövs då den inte ska yla runt som en vildbatting. Siktar på låg fart men lite mer drag. Original så har ju flyget 3 eller 4-bladig propp. Jag har en 3-bladig 12a, men det blir ju 2-takt på flyget så mjaa... 2-takt för att dom lär vara vintervänligare Målning! Och sen när jag kikade in i flyget och fick se att de målat cockpit i grått så tyckte jag det såg mindre skalalikt med omålat där bak. Så jag målade det svart. Servona Sen var det dags för servona: - 1 st Futaba S3003 för gasen - 1 st Hitec HS-325HB för roder - 1 st Hitec HS-322HB för höjd (noll koll på vilket som är passligt till vad) Och ett tips till alla... köpte detta servo beg. Man bör skära upp hålet på kortsidan i ramen där servona skall ner, alltså på den sida där kabeln hamnar. Annars skalas isolering av. Lagade det... Och på plats... (höjd överst, roder i mitten och gas längst ner (till vänster alltså) FJÄDRANDE landstället Nu är det dags för landstället. Är detta det första fjädrande landställ med FJÄDRAR? Fortsätter bygget. Kvar är landstället, stjärten, linkage, fixa vingen på plats och sen ska ju skidorna på. Och elektroniken förstås. Saknar gubben från Mustangen som Dawson kraschade. Vart tog den vägen? Atte tog hem skrotet, men gubben var borta före det. Skulle passa bra med gubbe där inne, är svårt få tag på 1/10-pilotfigurer. Och jag måste ju ha en komplett, inte bara bysten. 90% är ju 1/3, 1/4 , 1/5 och 1/6-figurer. |
Author: | MickeM [ Sun 11 Jan 2009, 01:25 ] |
Post subject: | |
Landstället! Fortsatte med landstället och fick det klart. Jevvlar va skruvarna var tröga. Skruvarna kommer nog sitta kvar där, om nåt händer. Sporrhjulet! Fixa vingen på plats Skar bort klädseln från hålen där skruvarna ska igenom vingen uppifrån. Jösses!!! Såg ut som de klämt med fingrarna rätt igenom för att få hål under klädseln!!! Bara att börja fixa till. Men det kommer se fint ut. Vingen skall på plats och placeras vinkelrät mot kroppen, sen blir det fixa stjärten. =) |
Author: | Fredde [ Mon 12 Jan 2009, 08:09 ] |
Post subject: | |
Som dom brukar saga "If it looks good, it flies good." |
Author: | MickeM [ Sat 17 Jan 2009, 00:52 ] |
Post subject: | |
Vingen fick en liten paus. Måste snygga till dom där hålen. Kommer bild sen. Men jag fixade glödströmsförlängning och strömbrytare under tiden. Största problemet jag haft med glödströmsförlängare har vart att man slarvat med hatten så det lossnat från glödstiftet. Samt att dom där gröngula glödarna vrider ihjäl förlängarn. Har också alltid haft glödströmsförlängarn på för svag plats. Nu är det nåt mörkt hårt bakom. Funkar kalas (glöder fint). Innan jag sätter ack på plats så måste jag få vingen klar. Och när vingen är klar så måste jag få stjärten klar så jag kan balanera allt sen. Nåja. Satt en liten stund tidigare... bilder: |
Author: | Atte [ Sat 17 Jan 2009, 09:02 ] |
Post subject: | |
Snyggt och prydligt...ser ut att bli en fin kärra och det skall bli kul att få se den på fältet |
Author: | MickeM [ Tue 20 Jan 2009, 21:49 ] |
Post subject: | |
Hålen där vingskruvarna skulle på plats måste skäras ut eftersom klädseln gick över hålen. Skar ut hålen. Såg ut som nån klämt in hålen med tummarna. Gick att laga rätt bra. Målade på med vit Humbrol. Men den vart ju gul!? Det är dessutom ingen kant mellan bakkanten på vingen och kroppen, utan det är helt enkelt en glipa. Har dom räknat fel? Delarna till stjärten: Och så limmades stjärten. Dvs stab med höjdroder och fena med sidoroder. Fick såga av sidorodret i nedrekant, den låg ju an mot stabben?! Och så var ju sidorodret limmat på plats redan. Väldigt clever av tillverkaren. Det gick ju inte få in stål-L-formade-pinnen då som ska styra sporrhjulet. Fick använda milt våld och få till hålet och montaget på annat vis. Nåja, nu är det där och det blev bättre än jag tänkte mig. |
Author: | Glidaren [ Tue 20 Jan 2009, 22:57 ] |
Post subject: | |
Det blir ett vackert bygge, en fröjd för ögat. Trotts att du har smärre motgångar.... |
Author: | MickeM [ Tue 03 Feb 2009, 00:16 ] |
Post subject: | |
Bygget fortsatte. Blir inte många minuter per gång. Men idag for 1h kvickt. Stagen till stjärten och dess krimskrams. Och så var dom på plats. Och servona med dess servoarmar osv... Kvar är: - balansering (har provat och acken hamnar i stjärten, hm). - Få fast ackvarnare på snyggt ställe samt mottagare. - Få dit pilotsnubben Sen vet jag inte mer?! Fixa mer skalagrejs?! Nee... Skidor kanske. |
Author: | MickeM [ Wed 04 Feb 2009, 00:17 ] |
Post subject: | |
Mer fix... Provbalansering sade att acken skulle vara längre bak. Så det blev battery-compartment som jag snirkla till. Och sen fixat elektroniken på plats... Många bilder blev det. Hur som... snodden på undersidan: Skulle ha blivit klar ikväll om jag hållit mig till ett och samma flyg, men nä, det blev att pyssla med två till samtidigt. |
Author: | MickeM [ Thu 05 Feb 2009, 00:37 ] |
Post subject: | |
Tog en sväng igen ikväll. Först hade jag en svart spetsig JXF 12x6. Sen en grå APC 12x5. Och nu vart det bytt igen, en Master Airscrew 12x5. Den va svart och dom låter fränt. Och så fick jag ju tag på gubben! Tack Dawson =) Den har vart med om ett antal krascher (Dornier x2 och Mustang). Vår egen Buster Glömde fota helbild. Pilotfiguren har ju faktiskt skor och ben igen. Sitter på en stol också. Kolla näsan! Den var borta förut. Och så ackvarnaren på plats. |
Page 1 of 5 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |