motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Calmato Trainer (den som JS hade förut) http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=3078 |
Page 1 of 2 |
Author: | Shade [ Sun 16 Dec 2007, 20:19 ] |
Post subject: | Calmato Trainer (den som JS hade förut) |
Detta skall bli min nya härk fick ju lite reservdelar idag från calmato sporten.............fuck that.. ja men hursom. lite bilder, bara vingen som ska fixas sen e det flygklart! (servo stag osv) Såhär ser motorn ut som var i calmato sporten nu muffer/power box så var den som ny! |
Author: | JS_ [ Sun 16 Dec 2007, 20:21 ] |
Post subject: | |
kom ihåg o sätt dit mellanväggen i flyget |
Author: | MickeM [ Sun 08 Jun 2008, 14:06 ] |
Post subject: | |
Den där fågeln, oftast kallad "Härken 2", så har vart med om en del. Den va ju fin på bilderna ovan. Shade pinade skiten ur den Här nedan är lite bilder från i fjol under några av dess högtidliga dagar. Efter det så har den haft sina duster också, i alla fall om man såg på skicket (saknar bilder). Första bilderna är med Shade bakom spakarna, sista bilden är när jag tog mig friheten att göra sista flygningen för 2007 |
Author: | MickeM [ Sun 08 Jun 2008, 14:10 ] |
Post subject: | |
Igår fick jag ett ryck och lagade upp den igen... eller håller på. Vingen kvar att fixa (den är lite "mjuk"), sen är det bara att slänga in all elektronik och motor (funderade på att lägga i en nyrenoverad Irvine 53 i den). Kroppen är en Calmato Trainer 40 och vingen som hör till är en omgjord Calmato Sports 40-vinge. Och den ska säljas =) |
Author: | MickeM [ Sun 08 Jun 2008, 20:50 ] |
Post subject: | |
Tänkte ha Irvine 53-maskin i flyget. http://www.natans-hobby.se/images/IRV53opt.jpg Flyget är gjort för 40-46 2-takt, men denna är en 53a samt att Irvine lär skall vara rätt så mycket amprare än tex OS. Lägre kompression bland annat. Och när jag hade den på Dorniern, så märkte man att det var bra mycket mer flås i den än min OS46. OS46 = 7.5 cc, 1,65hp / 16000rpm, 489g muffled Irivine53 = 8,5cc, 1,7hp / 14500rpm, 515g muffled <- mer moment antar jag!? Tog upp motorn, den gick ju skitdåligt senast (när jag flög Dorniern DO27'an, har vart med om en krasch i en åker (mjuk) + att den såg så mörk ut innaför och den ändå behövde en liten avfettning. Blev väldigt skeptisk till lågvarvsskruven. Ärligt talat fattar jag inte ett jota hur det är tänkt att den skall fungera. Eller är det ingen lågvarvs- skruv? Det kanske bara är en tomgångsskruv? Det lustiga är att gängorna inte passar, så JS, vad är det för nåt det där? Den svarta lilla skruven med svart fjäder, som också var böjd, kanske min Dornier-krasch). Inställd huvdnål på 2 varv ut enligt nätet. Bränsle skall vara 10% nitro, 15% syntetolja och 2% ricin. Exakt det som Bernt tog hem senast, vilken timing! =) Enya 3 (OS8) eller Enya 4 glödstift (Enya 4 blev det). Och sen när den var ihopplockad så åkte den i flyget. Och på tal om det, hur i helsike sätter ni fast propellrar med spinners? Spinnerbaksidan glider ju iväg och hamnar fel bakom propellern när man drar åt muttern. Måste hålla i spinnerbaksidan med en rejäl tång och proppen i samma hand och dra åt med andra handen. Glider hela tiden förbi så spinnern inte passar in. Grr! Men jag fick dit den efter 25 minuter. Nu återstår vingen och servona... Shade, lag dig hem så jag får mina servon! Tänkte först sälj bort skiten som den var, men nu blev den ju finare och steg i pris direkt för att det blir grejer i den också... |
Author: | Kamikaze [ Sun 08 Jun 2008, 20:58 ] |
Post subject: | |
Det ska va två pinnar som tar håller proppen i rätt läge medans du drar åt! Dom brukargå av om maskinen slår bakut! Kanske du har en sparhallenspinner som ej har pinnar |
Author: | MickeM [ Sun 08 Jun 2008, 23:08 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Det ska va två pinnar som tar håller proppen i rätt läge medans du drar åt! Dom brukargå av om maskinen slår bakut! Kanske du har en sparhallenspinner som ej har pinnar
Jo, den har såna där pinnar, men dom är på fel sida dom jäklarna. Oftast har jag ju fel spinner för de proppar jag använder så dom där pinnarna gör ju aldrig nån nytta... Roterar föresten inte allt ändå åt andra hållet? Eller minns jag fel... hmm.. hur som så har jag haft samma problem med varenda spinner sen jag började flyga. Psst, om motorn slår bakut och pinnarna går av, då har man inte spännt proppen tillräckligt. |
Author: | MickeM [ Thu 21 Aug 2008, 22:25 ] |
Post subject: | |
Hörni flygtomtar! Nu har jag trainern klar. Trodde inte jag skulle flyga trainer på ett tag, men nu är man back to basic Kyosho Calmato Trainer 40 med Calmato Sports-vinge. Motorn är en Irvine 53. Kropp och vinge är förstärkta. Provtur i morrn kväll om motorn vill va med mig. Motorn har jag haft upp och gått igenom. När man snurrar på vevaxeln i blocket så ska den ju snurra fritt. Det är dubbla kullager i motorn. Med lite ricin så började det löpa efter djuprengöringen. Men holy shit va det snurra! Snacka om balans och allt. Jag snäppte till axeln som när man knäpper fingrarna och axeln snurrade som en OS-axel aldrig gjort. Ojoj. Börjar mer och mer tro på Irvine Skulle balansera flyget och det balanserade in utan vikter på CG = 0 mm!!! Skall nog bli +20mm innan det är klart så är man på säkra sidan. Härken 2 är återfödd!!! Härken = Den gula som MarcusG har nu. Härken 2 = Den jag har här Härken 3 = Det måste nog vara JS Adrenato, eller va det Calmaline? (krav för Härkar verkar vara att vinge och flyg skall vara från olika modeller ) Här är senaste bilderna (observera skevservot) =) |
Author: | JS_ [ Thu 21 Aug 2008, 22:33 ] |
Post subject: | |
Snyggt. |
Author: | Mr X [ Thu 21 Aug 2008, 23:03 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Hörni flygtomtar! Nu har jag trainern klar. Trodde inte jag skulle flyga
trainer på ett tag, men nu är man back to basic ;- Konstigt man börjar med en trainer och efter ett tag blir det bara större och större flyg. Helt plötsligt går det upp ett ljus och man skaffar en trainer igen. Flera av oss skaffar en trainer igen och går back to basic. Vad är orsaken till detta fenomen. Jag tror att flygsuget är stort och man behöver något enkelt att bara kasta i bilen. Att flyga sakta runt sig i stallfart med en trainer är ganska roligt En annan fördel är att då kan man i lugn och ro jobba på större projekt. Back to Basic |
Author: | MickeM [ Thu 21 Aug 2008, 23:08 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Konstigt man börjar med en trainer och efter ett tag blir det bara större och större flyg.
Helt plötsligt går det upp ett ljus och man skaffar en trainer igen. Flera av oss skaffar en trainer igen och går back to basic. Vad är orsaken till detta fenomen. Jag tror att flygsuget är stort och man behöver något enkelt att bara kasta i bilen. Att flyga sakta runt sig i stallfart med en trainer är ganska roligt En annan fördel är att då kan man i lugn och ro jobba på större projekt. Back to Basic Mjaaa, inte helt på samma spår som dig där. Trainern skall göras om till sjöflyg, sen ska den bort. Det var enda målet med den. I övrigt har jag ju SU31, UCD46, Russian och två helis flygklara. Nej trainer flyger jag inte länge Men om det blir väg till stugan så blir det nog ett sjöflyg igen. Kanske redan i vinter. Men inte en trainer. |
Author: | Shade [ Fri 22 Aug 2008, 07:22 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: MickeM wrote: Hörni flygtomtar! Nu har jag trainern klar. Trodde inte jag skulle flyga trainer på ett tag, men nu är man back to basic ;- Konstigt man börjar med en trainer och efter ett tag blir det bara större och större flyg. Helt plötsligt går det upp ett ljus och man skaffar en trainer igen. Flera av oss skaffar en trainer igen och går back to basic. Vad är orsaken till detta fenomen. Jag tror att flygsuget är stort och man behöver något enkelt att bara kasta i bilen. Att flyga sakta runt sig i stallfart med en trainer är ganska roligt En annan fördel är att då kan man i lugn och ro jobba på större projekt. Back to Basic mickeM han pratar om de där eckeröpojkarna bara du vet... skumma typer..... Trainer liksom.... |
Author: | Kamikaze [ Fri 22 Aug 2008, 11:42 ] |
Post subject: | |
Vissa köper dyra flyg och har står på hyllan....! Skumt liksom |
Author: | MickeM [ Fri 22 Aug 2008, 12:39 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Vissa köper dyra flyg och har står på hyllan....! Skumt liksom
Vissa ger bort dem |
Author: | Kamikaze [ Fri 22 Aug 2008, 13:32 ] |
Post subject: | |
Men har i allafall flugit dem |
Author: | MickeM [ Sat 23 Aug 2008, 09:19 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Men har i allafall flugit dem
Hehe, tänkte på Shade Men vad gäller dig... hmm... Stukan, Corsair, Nieuport, Cessna 182, ... ? Jag har flugit allt hittills av allt jag äger och ägt utom ett depronflyg som inte gick att bygga, samt det som jag ej hunnit byggt klart än. 1-0. Och tillbaks till ämnet. Härken 2 flögs igår och den flög BRA som fan! NU blir det pontoner. |
Author: | Mr X [ Sat 23 Aug 2008, 09:31 ] |
Post subject: | |
Härken är ju ett busflyg och nu ska du snöpa den med pontoner. Nå det går ju att busa över vatten också. |
Author: | MickeM [ Sat 23 Aug 2008, 09:35 ] |
Post subject: | |
Mr X wrote: Härken är ju ett busflyg och nu ska du snöpa den med pontoner.
Nå det går ju att busa över vatten också. Jo den är verkligen ett busflyg, eller... en trainer med prestanda. Pontonerna måste ju provas. Kan alltis återställas. =) Tror vikten hindrar mig att hovra med sjöflyg, men resten ska nog gå. |
Author: | MickeM [ Sun 24 Aug 2008, 13:04 ] |
Post subject: | |
Yeah! Nu är jag redo! |
Author: | Mr X [ Sun 24 Aug 2008, 13:10 ] |
Post subject: | |
Ahhh vintern är på gång och snön kommer snart så du är tidigt ute. Kanske du inte tänker på vintern och jag har tänkt fel, kanske det är vattenskidor |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |