motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: Phase3 Ultimate 780mm Depron-flyg http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2979 |
Page 2 of 2 |
Author: | MickeM [ Tue 03 Feb 2009, 00:11 ] |
Post subject: | |
Vart nästan glad, fick ju ihop den och den flög bättre än den gjort på länge. Mycket stabilare. Hela flyget var stabilt. Så jag fick en bild på Trasan efter den var lagad igen. =) Meen... jag hann ju skrota flyget igen före jag fick upp den bilden. Flög inverterat runt på isen och mitt i allt så ville det sig inte... Vet faktiskt inte om det var störning (vilket den hade några ryck samma dag) eller om det var det gamla vanliga, att motorn grinar ihop ibland när man ska gasa fullt. Då stannar den och det tar ca 2 sek så är den igång igen. Går knappt styra utan fläkt från proppen. Nåja... i backen for den i alla fall. |
Author: | Machman [ Tue 03 Feb 2009, 00:17 ] |
Post subject: | |
Jag hade också några konstiga ryck med depronet i söndags! Mina inträffade på hög höjd och i icke-kritiska lägen som tur var. Men nån typ av störning verkade det som... |
Author: | MickeM [ Tue 03 Feb 2009, 00:28 ] |
Post subject: | |
Machman wrote: Jag hade också några konstiga ryck med depronet i söndags! Mina inträffade på hög höjd och i icke-kritiska lägen som tur var.
Men nån typ av störning verkade det som... Ja nåt var det. Jag har short-range mottagare (upp till 300m) och ström fanns det överallt. |
Author: | MickeM [ Thu 05 Feb 2009, 00:40 ] |
Post subject: | |
Glömde ju fota senaste skrotningen då övre vingen gick helt av och kroppen samt undre vingen lossnade. Och sidorodret. Och motorn. Ja typ allt var löst igen. Men, nu är den som ny igen =) Det tar ju inte länge laga dom här. Går åt ca 20-30 minuter aktiv tid på den. Lim + dekal och låt stå en stund, sen tar man en dust igen efter en stund. Justja, nu har den SKIDA också. Sorry, JS, tog ca 8x35cm depron av dig. |
Author: | Machman [ Thu 05 Feb 2009, 00:42 ] |
Post subject: | |
Ojoj! DET var vackert! Ser väldigt skalaenligt ut. Ett tips: Sätt tejp under skidan för annars glider den för dåligt. Man kanske kan kalla det för glidvalla! |
Author: | MickeM [ Thu 05 Feb 2009, 00:43 ] |
Post subject: | |
Justja, tejpen hade jag glömt. Bra att du sade det, tejpar tvärt. |
Author: | MickeM [ Sun 08 Feb 2009, 13:52 ] |
Post subject: | |
PROBLEM 1: Trasan är ju skrot igen, börjar bli jobbigt mjuk och tung nu. Senast så flög den till och med fast ena vingstaget var av OCH övre vingen var av och lät undre vingen hänga. Såg ej snyggt ut. Dessutom är skidan tung och bra på samla snö. Och flygkroppen är av på två ställen, tur det finns kolfiber. LÖSNING 1: MEN, med kraft så ska det ju gå att flyga ändå, eller hur? Eftersom jag aldrig programmerat fartreglaget så var jag tvungen att ställa ner EPA (End Point Adjustment) från normala 100% till fjuttiga 50% och ÄNDÅ har den haft problem vid pådrag att motorn stängs av helt och hållet i ca 3 sek. Tungt flyg faller rakt ner så... Så nu har jag införskaffat programmeringskort och började ställa om. Enda som var felet var att Timingen var inställd på Auto. Ställde om till 5 grader, men nä. Ställde om till 12 grader, men då klagade fartreglaget. Fanns 18 och 25 kvar. 18 was the right! Jevvlars vilket drag det vart. 15A reglage och Kraftlös har blivit Borstlös PROBLEM 2: Motorfästet och motor håller ihop, men halva nosen sliter sig från flyget. Flyget går helt enkelt av pga kraften som nu finns. LÖSNING 2: Limma! För er som inte förstå det här med depronflyg och speciellt inte mitt så handlar det om: Depronflyg = billigt effektivt sätt att lära sig flyga på Reparera om och om igen = Spar tid Flygegenskaperna? = Ja dom ändras hela tiden och man får vänja om sig hela tiden och när det börjat gå på rutin så känns det som man klarar vilket flyg som helst som inte kan flyga i ursprungsläget |
Author: | MickeM [ Sat 14 Feb 2009, 17:28 ] |
Post subject: | |
Nu är detta flyg och projekt avslutat. Den har gett mig många roliga flygningar. Jag vägde in den nyss komplett med ack och allt.... och det slutade på 389.7 gram. Senaste flygningen var några hårdare landningar, men ingen av dem gjorde slut på flyget. Men mitt i allt i luften när jag gjorde ett gaspådrag, så knakade det och hade sig och sen kom skranket ner kvickt. Ser ut så här nu (lättare väga på min våg om man "delade" upp lite. |
Author: | MarcusG [ Sat 14 Feb 2009, 17:32 ] |
Post subject: | |
389,7g? Det står ju uppskattad vikt 400g i första inlägget! Lite sorgligt att detta flyg flugit klart, det har hängt med ett tag och klarat det mesta! Något nytt depron på gång, MickeM? |
Author: | Glidaren [ Sat 14 Feb 2009, 17:37 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Nu är detta flyg och projekt avslutat. Den har gett mig många roliga flygningar.
Jag vägde in den nyss komplett med ack och allt.... och det slutade på 389.7 gram. Senaste flygningen var några hårdare landningar, men ingen av dem gjorde slut på flyget. Men mitt i allt i luften när jag gjorde ett gaspådrag, så knakade det och hade sig och sen kom skranket ner kvickt. Ser ut så här nu (lättare väga på min våg om man "delade" upp lite. Har JS hoppat på dit flyg också? |
Author: | MickeM [ Sat 14 Feb 2009, 17:40 ] |
Post subject: | |
Det står på asken till flyget att det ska väga 350-400 gram flygklart. Nu har jag ju dock en lätt fjollmotor på flyget och inte den jag hade ursprungligen. Nuvarande = 90W och förut hade jag 150 eller om det var 200W. Nej JS fick inte stampa på mitt flyg. =) |
Author: | Bernt [ Sat 14 Feb 2009, 17:41 ] |
Post subject: | |
Tror det se konstigt ut. |
Page 2 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |