motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: Phase3 Ultimate 780mm Depron-flyg http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2979 |
Page 1 of 2 |
Author: | MickeM [ Sun 25 Nov 2007, 00:36 ] |
Post subject: | BYGGE: Phase3 Ultimate 780mm Depron-flyg |
Depron-Ultimate! Eftersom vintern är lång och jag inte gillar flyga ute om det snöar, blåser eller är kallt, så skall det flygas inomhus med en billig och enkel kärra som också har god potential samt är bra att öva med. Ett Depron-flyg är gjort av depron är ett tunt ultralätt material som man kan bygga såna här flyg med. Flyget är alltså eldrivet och styrs med fyra skevroder, ett höjdroder samt ett sidoroder. Och givetvis en kanal för gasen via fartreglaget. Så totalt 4 kanaler och 3 servon (+fartreglage). - 780mm vingspann - 790mm långt - 26,69 dm2 vingyta - 400gr vikt - 15 g/dm2 vinglast Skall småningom fundera ut vad som behövs för grejer till samt kolla in var man skall ta det ifrån. Skall börja med Aircpro och kika vad det finns för motor, fartreglage, servon och LiPo-ack osv. Jag har redan sändaren (den jag har till de andra flygen) och mottagare samt laddare. Tills dess, lite bilder... /MickeM |
Author: | Kamikaze [ Sun 25 Nov 2007, 00:37 ] |
Post subject: | |
Grabbarna satsar hejvilt ser jag! |
Author: | JS_ [ Tue 04 Dec 2007, 09:50 ] |
Post subject: | |
Hur går det med depron byggandet |
Author: | MickeM [ Tue 04 Dec 2007, 14:31 ] |
Post subject: | |
JS_ wrote: Hur går det med depron byggandet
Måste sandpappra rodrena och jag hade ju inte sandpapperblock. Men nu har jag... så det närmar sig att det ska hända nåt. I övrigt så väntar jag på elektroniken från Aircpro. |
Author: | MickeM [ Wed 12 Dec 2007, 23:35 ] |
Post subject: | |
Depronflyg-grejerna har kommit Följande alltså: 1st mottagare - BLUE ARROW R3P5-H/T MINIMOTTAGARE 1st kristall - 35.160MHz 76 Mini 3st servon - BLUE ARROW 6.4 6.4g Micro Servo 3 st propeller - 10x4.7 Slow Fly HM 1st motor - SCANNER RC SCM-3213-KV950 1st fartreglage - SCANNER RC 15A 15 Amp Borstlöst Reglage 2A 2st batteri - 11.1V 3S LiPo 540mAh 1st motorfäste - SCM Radial Motor Mount Så nu är det bara att limma ihop... och på tal om det så tog jag hem depronlim också. Så man får vänta på det också. |
Author: | Jonny [ Thu 13 Dec 2007, 21:07 ] |
Post subject: | |
Hur går de med inomhus kärran? Ser nog inte alla bilderna |
Author: | MickeM [ Thu 13 Dec 2007, 23:14 ] |
Post subject: | |
Jonny wrote: Hur går de med inomhus kärran? Ser nog inte alla bilderna
Alla bilder? Finns ju bara tre i denna tråd. Denna får vänta tills efter helgen. Nu ska ena helin göras flygklar och så ska jag se till att ha UCD46an klar i fall det inte blir heli pga kyla. Vet ej när denna kärra är klar, vet ej om jag har alla delar än, men jag tror det i alla fall. |
Author: | Jonny [ Sun 16 Dec 2007, 13:52 ] |
Post subject: | |
Så sant att det bara är 3 bilder men jag vill gärna se mer. Bilder från "projekt" oavsett storlek är alltid en fröjd att se och följa. En sak jag reagerade på vart angiven vikt för kärran , 400gram är relativt tungt i inomhus sammanhang. Det går att flyga , inget snack om saken men den kommer gå fort i förhållande till storleken. Iof den vikten är väl antagligen beräknad på växlad motor så den kapas en bit pga borstlöst men försök hålla den lätt så flyger den otroligt läckert. Lycka till och missa inte premiärvideo |
Author: | MickeM [ Sun 16 Dec 2007, 17:07 ] |
Post subject: | |
Oja, nog kommer det bilder Och film! Jag var ju ute efter en inomhus-slowflyer, men i all ivrighet när man kika runt på Depron / flatouts i webshops så glömde jag bort mig lite. Så det blev en Parkflyer, som enligt bruksanvisningen funkar bra inomhus... så lite tröst fick man =) Kan ju trösta mig en gång till, jag kan flyga ute och inne var jag vill när jag vill... Någorlunda bra. Maxvikten är 400 gram, men den är ju inte större än JS modell... den skall väga ca 265. Japp, lätt ska det bli så gott jag kan. Mottagaren är tokfjuttig och servo- kablarna är jätteklena, acken väger väl mest, men inte var den tung den heller. Motorn va lika stor som JS motor, men kraftigare. Nåja, får se hur det blir... måste väl köpa våg snart. |
Author: | Jonny [ Sun 16 Dec 2007, 17:16 ] |
Post subject: | |
Precis , med lite vikt bakom flyger man ute oxå någorlunda vindstilla dagar |
Author: | MickeM [ Wed 26 Dec 2007, 14:53 ] |
Post subject: | |
Nu har jag gjort steg 1 av 64 Denna var inte ARF direkt... Sågat och slipat till kanterna på alla fyra skevroder. Gick väldigt lätt. Nästa steg är att fästa alla dessa skevroder. |
Author: | MickeM [ Wed 02 Jan 2008, 00:44 ] |
Post subject: | |
Inte går det undan... skevrodrena på vingarna. Först skulle man limma dit depron-foam-lim och stryka ut det, för medföljande tejp man skulle använda biter inte på depron (korkat). Sen när det härdat så tejpade jag dit tejp. Samma på bägge sidor. Det där CA-depron-foam-limmet torkar ju jäääkligt långsamt. 10-15 sek står det. Men det tar ett halvt dygn!!! |
Author: | MickeM [ Sat 23 Feb 2008, 22:32 ] |
Post subject: | |
Var ett tag sen det hände nåt i den här tråden... här kommer lite bilder. 90 grader är det som gäller när man limmar fast kroppen i undre vingen Inte bara att limma, man fick snickra ihop 10 st såna här totalt Dom används för att förstärka 90-graders-hörnen mellan kropp och vingar mm Tusan va limsorter man använder till allt nu förtiden!? Här limmas stagen mellan vingarna Och så limmas förstärkningarna dit också... Övre vingen limmas på plats (flyget upp och ner)... Börjar ta sig! Även den skall förstärkas Höjdroder hänger löst i stjärten... Så här kan det gå om man använder vanligt CA istället för Foam-CA Höjdrodret på plats Sidorodret på plats Grejerna till landstället... Landstället fixat. Det var flyget, nu återstår elektroniken! |
Author: | MickeM [ Sat 23 Feb 2008, 22:43 ] |
Post subject: | |
Och så kommer elektroniken! Servon, roderhorn, servoarmar, mm till sido och höjd Roderhorn och stag på plats för höjd och sidoroder Höjdroderservot med stag och stagstöd... Sidoroderservot... Landstället (pinnarna är i kolfiber) Roderhorn (bägge sidor) för skevroder på plats. Första servot slutade funka så jag fick ta bort det. När man limmade så limmade jag med CA. Oops.. det smalt långa vägar in i depronet, så jag fick sätta dit en balsabit. Eftersom det är dubbeldäckare och skevroder på bägge vingarna så måste dom länkas samman med rörliga stag Skevservo + stag (stagen kom i halvmetersbitar, så man har böjt själv). Och givetvis den LILLA mottagaren!!! På plats! ESC (fartreglage) med BEC (spänningsregulator för mottagare), samt ack och ackkontakter Och så va dom på plats... Motor, propeller, motorfäste, osv... Egentillverkat motorfäste... Motorn på plats i flyget... FLYGET ÄR KLART!!! Provade lite på golvet och det lassade iväg riktigt fint. Bastant skör vild grej detta. Skall bli kul prova inomhus småningom... Nu är det bara att börja lära sig LiPo-laddaren som skall samarbeta med min andra laddare... fasligt komplicerat för lite laddande... |
Author: | MickeM [ Sun 24 Feb 2008, 13:55 ] |
Post subject: | |
Gaslägesprogrammering Servona ställer man in som med metanol- och bensin-flygen. Men eftersom denna har en bortslös 150W elmotor med fartreglage så måste det programmeras. Saxat från AiR/C Pro där det finns ytterligare info än nedanstående: http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... rtID=3179- Programmering av gaslägen via trottelspaken på sändaren Utför gasläges programmering innan fartreglaget används första gången. Ta bort propellern från motorn under tiden programmeringen utförs. 1.0 Gaslägesprogrammering (max. gas och stopp) 1.1 Slå på sändaren och ställ trottelspaken på max. 1.2 Slå på strömmen till fartreglaget. Efter ca: 2 sekunder börjar LED:n att blinka fort. Efter ytterligare 1 sekund skall det höras 2 pip (1 KHZ ton) som bekräftar att max. gasläget är programmerat. (Om nu trottelspaken lämnas i maxläge i mer än 10 sekunder, kommer fartreglaget att automatiskt övergå till fabriksinställningar igen). 1.3 För över trottelspaken till min. gas inom 10 sekunder. LED:n börjar nu att blinka sakta i ca. 1 sekund. Nu hörs 2 pip (1 KHZ ton) som indikerar att min. gasläget är inställt och programmerat. Detta behöver bara göras en gång, för denna programmering ligger nu sparad i reglagets minne. Det går att nollställa gaslägesprogrammeringen genom att utföra steg 1.1 till 1.3 igen. 2.0 Börja använda fartreglaget. 2.1 Slå på sändaren med trottelspaken på min. gas. 2.2 Slå på strömmen till fartreglaget. LED:n blinkar i ca. 1 sekund, sedan hörs 2 pip (1KHZ ton). Detta bekräftar att positionen för min. gas är klar. Därefter hörs 1 pip (1KHZ ton) som bekräftar att fartreglaget är klart. Nu är det dags för flygning. Om det nu inte fungerar får man börja felsöka. Felsökning Om det hörs en pulserande varningston och/eller LED:n blinkar konstant när strömmen till fartreglaget slås på: Kontrollera sändaren. Är den påslagen? Om ja. Kontrollera ev. glappkontakt till servoanslutningarna. Är anslutningar bra? Om ja. Kontrollera ev. glappkontakt i anslutningarna till motorn. Koppla loss anslutningen och anslut igen om det är nödvändigt Kontrollera batteriet. Är det fulladdat? Anslut batteriet igen. Prova med att ansluta en annan mottagare. Ta bort batterikontakten och anslut igen, börja därefter om vid steg 2.0 |
Author: | MickeM [ Sun 02 Mar 2008, 20:48 ] |
Post subject: | |
Justja... bevis på att det är flygklart Lite hovringstest med ett obalanserat flyg med hängande och slängande ack (som nu är fast och balanserat) http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... eb2008.wmv |
Author: | MickeM [ Mon 10 Mar 2008, 00:41 ] |
Post subject: | |
Och så har man lärt sig hur laddare och balanserare fungerar ihop! Allt laddat och klart. Skall flygas i hall på onsdag ser det ut som. =) |
Author: | MickeM [ Sat 17 May 2008, 18:05 ] |
Post subject: | |
Detta knäckebröd har ju vart med om några turer nu... Senast en hård lobat-landning i Eckeröhallen. Men... nu är den 100% flygklar igen. OffTopic: Vill man boka hallen ringer man Ove Sundblom på 37300. Vet ej mer. |
Author: | MickeM [ Sat 24 May 2008, 22:53 ] |
Post subject: | |
En bild på fulingen, börjar bli lite limmad... men flyger bra än. |
Author: | MickeM [ Sat 31 Jan 2009, 21:04 ] |
Post subject: | |
Oj, nu vart den sönder igen (inte första gången). Jag smålog lite när jag fick se bilderna högre upp i denna tråd... Och sen se dessa två som jag tog nyss efter dagens tokroliga flygningar. Och denna bild visar en detaljerad vy över det smått sargade flyget. Hm... Är detta slutet för Ultimaten... flyget jag hatade i början för att det aldrig höll. Nåja, nu var det ju inte så hållbart idag heller, men med tanke på att det mesta redan var löst från varann så vart det ju inte så farligt i "landningen" |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |