motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: CmPro Cessna -182 Skyline (140 Size)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2698
Page 5 of 8

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 02:05 ]
Post subject: 

Premiärturen blir när den blir....Får se! Kanske väntartill aprill! Men vem vet! En vacker dag så kansk jag tar upp den. Ska provstarta motorn i morgon tänkte jag.....!

Det står att den ska ha 1:30 blandning! Vad blir det i %

En del olja i 30 delar bensin menas det väl....Men va blir nu de då i %... :roll:

Hjälp.... :D

Author:  Jonny [ Fri 15 Feb 2008, 07:36 ]
Post subject: 

Alla roder fladdrar som fan med en bensinare på tomgång. Höjer man gasen aningen så slutar det.

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 09:53 ]
Post subject: 

Är det kablarna eller är det servot eller är det mottagaren som fångar upp dessa störande signaler från tändningen :roll:

Om man virar in mottagaren i alumimiumfolie så kanske det skärmar bort dessa störningar.....en ide bara..Men funkar det... :roll:

Author:  JS_ [ Fri 15 Feb 2008, 10:10 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Premiärturen blir när den blir....Får se! Kanske väntartill aprill! Men vem vet! En vacker dag så kansk jag tar upp den. Ska provstarta motorn i morgon tänkte jag.....!

Det står att den ska ha 1:30 blandning! Vad blir det i %

En del olja i 30 delar bensin menas det väl....Men va blir nu de då i %... :roll:

Hjälp.... :D

Nu är jag inte helsäker men det borde va 3,33333% alltså 3,3-3,4%
blandning.
30 liter bensin skall ha 1L olja
3,3 dl till 10L
0,33 dl till 1L
Blir det inte så va?

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 10:20 ]
Post subject: 

Låter ju logiskt!.....Kan nån hålla med om det..... 8)

Author:  MickeM [ Fri 15 Feb 2008, 10:36 ]
Post subject: 

1 / (1 + 30) = 3,22258065% olja ;-)

Det skall antagligen vara mer olja vid inkörning.
Jag körde 4.5 vid inkörning och 3.5 efter det.

Author:  JS_ [ Fri 15 Feb 2008, 10:48 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
1 / (1 + 30) = 3,22258065% olja ;-)

Det skall antagligen vara mer olja vid inkörning.
Jag körde 4.5 vid inkörning och 3.5 efter det.

Ja just det jag räkna aldrig med oljan som kommer till :D
Men kör man med 3,5% efter den är inkörd så blir det nog bra.
Jag kör alla mina 2 takts motorer med lite mer olja än rekomenderat.
Ändå har jag lyckas få en röjsåg o en motorsåg o skära :?

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 11:18 ]
Post subject: 

Om du har för snålt på blandningskruven på en bensinare så blir förbränningen så het så tempen stiger för mycket så oljefilmen inte längre blir effektiv...Och då ingår kolv och cylinder ett äktenskap... :lol:

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 11:23 ]
Post subject: 

Nu blev det tvärnit i luvan...Hur mycket olja ska jag pytsa i 5 liter soppa för att få 4%........Skämmes på mig.....som int kan räkna... :oops: :lol: ....Nu ska jag in till Shell och se om dom har icke syntetisk 2-taktsolja...För här i eckerö finns det bara syntetisk... :cry:

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 11:24 ]
Post subject: 

Nu har jag monterat filter.... 8)

Image

Author:  Glidaren [ Fri 15 Feb 2008, 12:57 ]
Post subject: 

Quote:
Jag kör alla mina 2 takts motorer med lite mer olja än rekomenderat.
Ändå har jag lyckas få en röjsåg o en motorsåg o skära Confused


Viktigt med rätt olja till högvarviga maskiner, med fel "vanlig" olja så skär de :?

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 13:18 ]
Post subject: 

Den är inte så speciellt högvarvig!

relativt lågvarvig bensinare......Som du ser på siffrorna nedan .... 8)

Detailed Product Description
1. Engine type: single cylinder, 2-stroke, air-cooled
2. Bore x stroke: 34 x 28 mm
3. Piston displacement: 25.42cc
4. Max. power: 1.75KW/8,500RPM
5. Static Thrust: 5-6kg
6. Rotate speed: 1400-9000RPM
7. Compression ratio: 8.4:1
8. 4.8-6.0V Electronic ignition
9. Anticlockwise Push Prop Start
10. 2 leaf Prop: 16x8, 17x8, 18x8
11. Carburetor: Walbor pump type/diaphragm
12. Dimensions: 190 x 120 x 220 mm
13. N.W: 1215g (with muffler and electronic ignition)

Men jo du har rätt i att det skall vara bra olja om det ska hålla!

Den skall köras in på Mineralolja....Annars slits inte kolvringarna in på rätt sätt! Sen kan man övergå så småningom till Syntet om man vill ha renare förbränningsrum och bättre förbränning.

Jag har just varit till Hugos och köpt billig slita in olja... 8)

Image

Efter att jag flygit upp mineraloljan så övergår jag till helsyntetolja ala-special.... :wink:

Image

Author:  JS_ [ Fri 15 Feb 2008, 14:07 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Nu blev det tvärnit i luvan...Hur mycket olja ska jag pytsa i 5 liter soppa för att få 4%........Skämmes på mig.....som int kan räkna... :oops: :lol: ....Nu ska jag in till Shell och se om dom har icke syntetisk 2-taktsolja...För här i eckerö finns det bara syntetisk... :cry:

2dl :D

Author:  MickeM [ Fri 15 Feb 2008, 15:47 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Nu blev det tvärnit i luvan...Hur mycket olja ska jag pytsa i 5 liter soppa för att få 4%........Skämmes på mig.....som int kan räkna... :oops: :lol: ....Nu ska jag in till Shell och se om dom har icke syntetisk 2-taktsolja...För här i eckerö finns det bara syntetisk... :cry:

jag köpte Johnson Pro eller vad det hette på AB Lantbruk, men sen hittade
jag något bättre på Esso, vilket det nu var. Måste klara högvarv iaf. Min
23cc varvar 19.500, men den sitter på en bil.

EDIT: Slangarna... träd på en 5-7 mm slangstump utanpå slangändorna
så klämmer det åt bättre så det inte börja tjyva luft när det blir varmt
och mjukt.

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 16:49 ]
Post subject: 

Ok! Micke! Ska montera slangisar på slangarna 8) Tack för tipset :D

Author:  Kamikaze [ Fri 15 Feb 2008, 21:22 ]
Post subject: 

Nu har jag startat maskinen! Den gick som en dröm...Men var väldigt fett ställd i början..På både låg och högvarvsnålen! Men efter lite justering så går den nu vackert! Har dock lämnat den lite åt d fetare hållet nu under inkörningsperioden.Har ju lite extra % olja i nu oxå! Jäkla va den söla ner noshjulskåpan! Helt svar med den där kukelimuxoljan från partner! Nej andra bullar blir det sen när jag byter till helsyntet! Inge sot sen som geggar ner :shock:

Jäkla vilken kraft det va i den maskinen! Och då har jag bara gasat halvgas ännu... :shock: Oj Oj stackars Cessna..Månen nästa :lol:

Liten bild på smutsgrisen......

Image

Author:  MickeM [ Fri 15 Feb 2008, 23:53 ]
Post subject: 

Rätta mig om jag har fel... men om det var metanol-bränslen eller oljor
som man inte skulle byta o ha sig med, det skapar avlagringar eftersom
de inte passar ihop eller nåt. Står så i någon manual på nån motor jag
har "do not change fuel due to blabla...".

FILM!

Filmen på motorn du laddade upp (den var stor så jag klippte och förminskade den, 15 MB, högerklicka och ladda ned).
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... SV26cc.wmv

/MickeM

Author:  JS_ [ Sat 16 Feb 2008, 09:11 ]
Post subject: 

Det är så att om man kör med "icke syntetisk"så skapas det avlagringar i motorn och börjar man sen köra på helsyntetisk olja så rengör den motorn o all smuts far ner i motorn o försör lager mm.

Author:  Kamikaze [ Sat 16 Feb 2008, 11:01 ]
Post subject: 

Snackar om ett par tankar mineral olja sen byter jag...Så gör dom flesta har jag läst.. 8)

Tack för filmn micke... :D

Author:  Kamikaze [ Sat 16 Feb 2008, 17:51 ]
Post subject: 

Hade problem med störningar från tändningen! men det löste jag enkelt med en kabel jordkabel från tändbox till motorfästet :wink:

Nu är det helt störningsfritt! Inte ett ryck i något servo 8)

Page 5 of 8 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/