motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: CmPro Cessna -182 Skyline (140 Size)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2698
Page 2 of 8

Author:  Kamikaze [ Fri 05 Oct 2007, 16:28 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Har nu mätt och donat lite och kommit fram till att med en roto25 under kåpan så blir upptagningshålen minimala. Hål för pipan är ett måste men hålet för dämparen behövs sannolikt inte. Även hålet under kåpan som är för att toppen och tändhatten på 35:an sticker ut kan säkert slopas. Möjligtvis att ett hål för tändhatten behövs men enligt måtten på roto25 så ska det gå utan.

Bilder på kåpan med roto35:
Image
Image

Ber om ursäkt för all smuts men den ingår i bilderna :wink: :lol: :D


Smuts går att tvätta bort.. :D Ja det blev ett litet hål där för syllen och dämpen..om man väljer 35....! Men jag tror en 25..blir lite mer skalalik motor till Cessnan! Menar kraft i förhållande till flygmodell. Cessnan går ju att busa med rejält har jag sett! Men jag ska bara skalaflyga min Cessna! Så jag väljer en Roto 25 till min cessna! 35:an köper jag nog till mussen :wink:

Author:  Kamikaze [ Fri 05 Oct 2007, 16:31 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Hur löste du nu styrningen av höjd/sidroder? Enligt manualen eller en egen lösning?


Enligt manualen! Börjar det att krångla så får jag väl hitta på nåt annat...Det återstår att se 8)

Author:  Kamikaze [ Fri 05 Oct 2007, 16:33 ]
Post subject: 

JS_ wrote:
Hur bred är roto 25án med allt på :?:
Här har du måtten JS :wink: http://www.rotomotor.cz/rotomotor/en/en ... ation.html

Author:  Kamikaze [ Fri 05 Oct 2007, 21:38 ]
Post subject: 

Nu har jag meckat ihop och säkerhhetslimmat mina höjd och sidoroder stag.... 8)

Image

Author:  Kamikaze [ Sun 07 Oct 2007, 20:37 ]
Post subject: 

Nu har jag gjort ett litet ryck igen! Servolådorna är på plats...Fattas bara digitala servon i dom nu då... :roll:

Image

Sen är mittendelen av vingen klar...!

Image

motorkåpan är på plats! Motorn kommer till jul... 8)

Image

Author:  Kamikaze [ Sun 07 Oct 2007, 21:49 ]
Post subject: 

Jonny wrote:
Hur löste du nu styrningen av höjd/sidroder? Enligt manualen eller en egen lösning?


Jäkla skitdålig lösning dom har till höjd/sidroden... :shock: Hur ska de där funka...tillfredställande...Man undrar :roll:

Nu förstår jag va du menat med att det vadålig lösning på detta!

Tankeverkstan måste i gång nu då alltså.... :wink:

Author:  Jonny [ Sun 07 Oct 2007, 21:51 ]
Post subject: 

Nu kommer det roliga: "Vad var det jag sa"

Som sagt , det måste fixas på annat sätt. Vet ej hur än så länge bara.

Author:  Kamikaze [ Sun 07 Oct 2007, 21:55 ]
Post subject: 

Har du flygit med dom grejjorna som va original! Eller har du måddat redan vid byggnationen 8)

Author:  Jonny [ Sun 07 Oct 2007, 21:59 ]
Post subject: 

Nä dum nog gjorde jag inget åt det från början så det ska ändras i vinter.

Det funkar med org men inte mer , roderfladder ligger väldigt nära till hands så försök fixa det per omgående. Lika bra att ändra från början som att behöva göra om det sen. Tro mig , hade jag byggt den idag så hade jag kastat skiten som följde med modellen och skaffat riktiga saker.

Author:  Kamikaze [ Sun 07 Oct 2007, 22:04 ]
Post subject: 

Har lite funderingar på om jag kortar av den röda ändan på flygkroppen en aning och rundar av den lite snyggt! Och sen stagar fast båda höjdrodren i varandra om du fattar vad jag menar! Kanske man får offra lite på utseendet för att få lite bättre funktion! .....Bara en tanke... en möjlighet! Men som sagt då ryker ju det perfekta utseendet... :(

Author:  Kamikaze [ Sun 07 Oct 2007, 22:09 ]
Post subject: 

Nåt i den här stilen!

Image

Givetvis inte ett sånt groteskt stag! Men ett lite slimmare starkare stag 8)

Author:  Jonny [ Sun 07 Oct 2007, 22:22 ]
Post subject: 

Till höjdrodret skulle jag gjort som så att:

Man tar en 5mm pianotråd och bockar till ett U som passar in i båda roderna. Borrar in hål i roderna ganska nära kanten mot fenan.
ungefär så här fast rakt :D
Image

Fyller hålet med epoxi och ställer höjdrodret upp på högkant så att limmet stannar närmast kroppen. När limmet väl torkat borrar du upp hålet igen för att limma i U´et.

På piano tråden inne i kroppen silver löder man fast en mässings ok som man fäster stötstången i. Då får du alltså endast en stötstång bak till höjdrodret.

Hoppas du förstår hur jag menar :wink:

Stabilare än så går knappt att få.

Sidrodret har jag ingen bra lösning på än :(

Author:  MickeM [ Sun 07 Oct 2007, 23:30 ]
Post subject: 

Vad är det som är dåligt! Show me! Pianotråden är typ som i min
Sukhoi, eller om det var mustangen... Kamikaze, du vet.

Author:  Kamikaze [ Tue 09 Oct 2007, 11:36 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Vad är det som är dåligt! Show me! Pianotråden är typ som i min
Sukhoi, eller om det var mustangen... Kamikaze, du vet.


Vem svarar du! Mig eller jonny.. 8)

Author:  MickeM [ Tue 09 Oct 2007, 19:16 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Vad är det som är dåligt! Show me! Pianotråden är typ som i min
Sukhoi, eller om det var mustangen... Kamikaze, du vet.


Vem svarar du! Mig eller jonny.. 8)

Va? Svarar? Jag frågar ju! :D

Vad är det som är dåligt på denna Cessna som ni pratar om?

Author:  Jonny [ Tue 09 Oct 2007, 19:33 ]
Post subject: 

Själv anslutningen mellan stötstång och roder inne i kroppen baktill. Vill gärna glappa och flexa lite oavsett hur man gör.

Author:  Kamikaze [ Mon 22 Oct 2007, 12:33 ]
Post subject: 

Nu har jag fått hem lite prylar till Cessnan!

Tändstift!
Förlängningsladdar till vingservona!
Tändstift för Bensinmotorn som komma skall!
Hålmarkerare för motorfäste! Ej med på bild!
Bensinslang av Tygon!2700 mah 6 V batteri!



Image[/img]

Author:  Mr X [ Wed 07 Nov 2007, 21:43 ]
Post subject: 

2700 mah 6 V batteriet

Om du ska ha det batteriet till tändningen så tänk på att ett fullt laddat 6v batteri kan lätta ha mera än 6,3 volt.
Om volten stiger över 6,3 kan det vara skadligt för tändningen. Har läst om flera maskiner som tändningen har gått sönder med 6V ack.
The power transister runs pretty hot.I does not need 6 volts

Var köpte du 2700 mah 6 V batteriet :?:

Author:  MickeM [ Wed 07 Nov 2007, 22:56 ]
Post subject: 

Det där med 6V = usch för tändgrejerna har jag med läst om.
4.8V skall räcka ypperligt.

Jag köpte 3500mAh-ack från www.hab.se till ena helin. =)

Author:  Kamikaze [ Wed 07 Nov 2007, 23:23 ]
Post subject: 

Det här 2700 mAH 4,8V batteriet skall jag ha till tändningen http://www.modellhobby.com/product_info ... 5353Visste om d där med strömpikar om man använder 6 V batterie! Jonny tipsade mig om det tidigare :wink:

Page 2 of 8 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/