motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Projekt: Få ihop och liv i en härk (Trainer 40) http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2280 |
Page 2 of 11 |
Author: | MickeM [ Sat 22 Sep 2007, 13:46 ] |
Post subject: | |
Nu är allt klart, förutom stagen till skevrodrena. Resten funkar kanon. =) |
Author: | Kamikaze [ Sat 22 Sep 2007, 16:55 ] |
Post subject: | |
Så snart får vi se blandrasen i luften då.. |
Author: | MickeM [ Sat 22 Sep 2007, 17:21 ] |
Post subject: | |
Jo, ska hämta stagen på måndag och sen på kvällen blir flyget helt klart. Lite provflygning och sen ska Trainern säljas på ett eller annat sätt. |
Author: | Bernt [ Mon 24 Sep 2007, 09:32 ] |
Post subject: | |
Stagen finns i min bil + slangen på sätet ifall jag skulle vara borta. |
Author: | MickeM [ Mon 24 Sep 2007, 23:38 ] |
Post subject: | |
Flyget är klart. Kommer lite mer bilder vid tillfälle. |
Author: | MickeM [ Tue 25 Sep 2007, 20:10 ] |
Post subject: | |
Och så lite bilder på det färdiga flyget. Inte är det vackert. Gammal gul Kyosho Trainer 40-kropp med 2007 års semisymmetrisk Skyraider Mark I-vinge... Rött där bak... jonä... gult original men förrförra ägaren gjorde ny... Nya Futaba-servon, Futaba-mottagare, NiCd-ack av nån anledning, strömbrytare... ThunderTiger 42 GP med ny "gummisnork", ny spinner, ny 11x6-propp eller va det nu vart... Närbild på dom där som jag inte vet vad heter men vet hur funkar... funkar kanon... Servon på vingen för skevrodrena som för övrigt är väldigt knarriga... locost. |
Author: | MickeM [ Tue 25 Sep 2007, 20:12 ] |
Post subject: | |
Obs! Skulle jag inte sagt till när Bernt höll på röck i flyget med tången av brinnskära livet, så skulle detta flyg vart historia... Dock hann han en bit... men allt går ju att reparera. |
Author: | Kamikaze [ Tue 25 Sep 2007, 21:24 ] |
Post subject: | |
Du är fantastisk.... Imponerad av ditt tålamod att limma ihop trasiga flyg! Resultatet blev kanonfint.... |
Author: | BlaaBMW [ Wed 26 Sep 2007, 14:08 ] |
Post subject: | |
Flyger den då? Ps. Jag tror att dom där sakerna du inte vet namnet på heter "roderhorn"? |
Author: | MickeM [ Wed 26 Sep 2007, 14:33 ] |
Post subject: | |
BlaaBMW wrote: Flyger den då?
Ps. Jag tror att dom där sakerna du inte vet namnet på heter "roderhorn"? Den flyger nog bra. =) Har ej provat än. Roderhorn.. ah.. låter logiskt. =) |
Author: | MickeM [ Wed 26 Sep 2007, 22:15 ] |
Post subject: | |
Nu har jag flugit den och den flög helt okej. Lite intrimning första varven och sen kom jag fram till att den var lite baktung. Annars flyger den stabilt och fint. Ändrar man EXP lite grann så blir det even better. Motorn gick hyffsat, propellern kanske hade lite för mycket stigning, vilken det nu är på den. Trainer 40 med semisymmetrisk är i alla fall bra mycket busigare att flyga än en Trainer 60 med osymmetrisk vinge. Så nu undrar man om man ska plocka isär den direkt (servona kvar) och sälj bort den och börja få liv i Dorniern. Men då måste jag ha hela 7 servon... Jag har bara 5 och endast 1 om jag säljer Härken. |
Author: | Bernt [ Fri 28 Sep 2007, 15:22 ] |
Post subject: | |
OK, Flyg du micke med det gamla planet ,jag har gammla vingar o skärtar hemma om du behöver. |
Author: | MickeM [ Fri 28 Sep 2007, 18:37 ] |
Post subject: | |
Bernt wrote: OK, Flyg du micke med det gamla planet ,jag har gammla vingar
o skärtar hemma om du behöver. Hehe, vadådå? Behöver jag dem tror du? =) Får se hur det utvecklas med grejer så kanske den åker iväg. |
Author: | MickeM [ Mon 01 Oct 2007, 21:44 ] |
Post subject: | |
Den verkar ju flyga riktigt bra, men något är lite vajs. Den vill hänga lite mycket med stjärten. Vad tror ni det beror på? - För baktung? - Fel propeller? - För klen motor? - Stora vingen i fel plan jämtemot flygkroppen? - Något vajs med stjärten? - Vinkeln på motorn fel? Alla roder fungerar utmärkt. Å andra sidan tycker jag det är väldigt lite ork i motorn, men det är ju bara en .42 i och för sig... Såå vad tror ni andra flygare? =) Får man den där att flyga bra, så lär man nog få vad som helst att flyga bra. Nää, men så allvarligt är det nog inte. Men ändå... lite finjustering till bara. |
Author: | MickeM [ Mon 01 Oct 2007, 22:57 ] |
Post subject: | |
Nu har jag fått skevrodren att löpa lite bättre, de var sjukt tajt limmade så det bara kärvade förut, de rörde sig inte med en gång utan släppte efter ett tag. Och så har jag lagt lite vikt framtill. Och så märkte jag att höjdstabben är väldigt mjuk, hela stabben sviktar. Vet ej hur jag ska få den stadig utan att bygga om den. Sidostabben är snett limmad, den fixar jag nån annan gång. Bytte från 11x8 till 12x6 propeller, alltså från stigning till "luftskuff". Orkar inte lillmotorn med det, så provar jag en 10x8 för att få lite mer varv. En .42 skulle ju nog orka med Härken anser jag. Efter nästa testflygningar så vet jag mer hur flyget är flyger det bra, så ska jag prova på rollar och loopar och annat skoj, eller sälja bort flyget... |
Author: | Kamikaze [ Mon 01 Oct 2007, 23:51 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Nu har jag fått skevrodren att löpa lite bättre, de var sjukt tajt limmade
så det bara kärvade förut, de rörde sig inte med en gång utan släppte efter ett tag. Och så har jag lagt lite vikt framtill. Och så märkte jag att höjdstabben är väldigt mjuk, hela stabben sviktar. Vet ej hur jag ska få den stadig utan att bygga om den. Sidostabben är snett limmad, den fixar jag nån annan gång. Bytte från 11x8 till 12x6 propeller, alltså från stigning till "luftskuff". Orkar inte lillmotorn med det, så provar jag en 10x8 för att få lite mer varv. En .42 skulle ju nog orka med Härken anser jag. Efter nästa testflygningar så vet jag mer hur flyget är flyger det bra, så ska jag prova på rollar och loopar och annat skoj, eller sälja bort flyget... En ASP 52 skulle nog kanske matcha den där kråkan lite mer! Men du vill väl inte slanta upp 795 svenska rikstaler som den kosta på aircpro t.e.x! Sån hade jag i Cessnan som gick vackert på fältet http://www.aircpro.com/airc/homepage.ns ... tID=14375- Härken är ju lite större än t.e.x bernts trainer som maskinen är matchad att passa i! Kanske den där maskinen är lite väl lätt + att den inte har lika mycket pulver att dra en 12x6 propp som jag hade i Tapeten! (Samma propp som ASP 52 vrålade fint med i kväll) Som den flög som en fjärill med! Det är nämligen en Kyocho högvingad trainer kropp med en Tapet vinge och Tapet-höjdstabb och Tapet-sidostabb. tror jag..vet ej säkert! |
Author: | MickeM [ Mon 01 Oct 2007, 23:58 ] |
Post subject: | |
OKej =) Då förstår jag varför den har så tungt... Jag provar lite till i morrn och sen får väl den motorn hamna i Ultimaten som är en liten s***. Jag har en Irvine 53 iofs. Tapeten, jo den visste jag att vingen kom från, det var ju en Skyraider Mach I. Men sen undrar man ju om den semisymmetriska vingen är rätt vinklad mot flygkroppen... Det var väl en platt vinge förr på Kyoshon? |
Author: | MickeM [ Tue 02 Oct 2007, 22:38 ] |
Post subject: | |
Flyget är nu klart. Det flyger helt underbart. Mission acomplished! Perfekt Trainer 40 om jag får säga det själv. |
Author: | Mr X [ Tue 02 Oct 2007, 22:48 ] |
Post subject: | |
Den flög runt som på en luftkudde nära marken. Ett perfekt flyg att börja träna med men för Micke är den nog lite för slö och långsam. För en som ska ta det första steget och börja flyga är det här perfekt flyg att lägga i backen. Reservflyg behöver man som nybörjare men även när man lärt sig flyga. |
Author: | MickeM [ Tue 02 Oct 2007, 23:46 ] |
Post subject: | |
Joo, inte gick det att krascha den här fast man flög längs med marken Jag säger bara det... 1 - Var noga med att alla roder samt stag rör sig utan motstånd. 2 - Var nog med att få bort allt flutter 3 - Var noga med att servorörelsen är rätt och inte hackig eller hoppig Det ger noggrannhet och man slipper överraskningar Mr X... jo... nu kan jag Härken, nu är det Dåren som gäller. Men sen efter det vete tusan... |
Page 2 of 11 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |