motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Projekt: Få ihop och liv i en härk (Trainer 40)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2280
Page 7 of 11

Author:  Dawson [ Wed 01 Oct 2008, 16:24 ]
Post subject: 

jag kör med sparhallens 2-komp lim jag.. funkar hur bra som helst tycker jag=) och starkt.. Men luktar därefter värre.. men men...

Author:  MickeM [ Wed 01 Oct 2008, 17:33 ]
Post subject: 

Dawson wrote:
jag kör med sparhallens 2-komp lim jag.. funkar hur bra som helst tycker jag=) och starkt.. Men luktar därefter värre.. men men...

Jag började med det limmet, men det åkte iväg fort, lukten är oresonlig.

Author:  Dawson [ Wed 01 Oct 2008, 19:32 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Dawson wrote:
jag kör med sparhallens 2-komp lim jag.. funkar hur bra som helst tycker jag=) och starkt.. Men luktar därefter värre.. men men...

Jag började med det limmet, men det åkte iväg fort, lukten är oresonlig.

Jo det är sant att det luktar förjäkligt.. Men det är bra tycker jag iallafall.. själva limmet, inte lukten :roll:

Author:  MickeM [ Fri 10 Oct 2008, 21:42 ]
Post subject: 

Tog en bild på dom lim jag hade... Finns några skitbra, några okej,
några dåliga och några helt värdelösa.

http://www.motorportalen.net/crap/pics/limsorter.jpg

6 MInute Pro Epoxy = Skitbra epoxylim (billigt)
Uhu Coll = Skitbra trälim (billigt)
LocTite = Skitdyrt
Rosa Flash = Skitbra tunnt CA-lim
Lila BSI = Skitbra filler / "Medium" CA-lim

Dom fyra Great Planes Pro CA Medium och Thin, är nog finfina, men korkarna är ju jobbiga.

Loctite 243 är bra blått gänglåslim.

Author:  MarcusG [ Fri 10 Oct 2008, 22:33 ]
Post subject: 

Ja, det börjar ju snart bli dags att införskaffa lim och övrigt materiel, kommer hem om en vecka! Har skickat PM till Shade ang. epoxy, men har inte fått något svar... Men annars så rekommenderar du alltså GPs 6min epoxy?

Author:  MickeM [ Fri 10 Oct 2008, 23:22 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Ja, det börjar ju snart bli dags att införskaffa lim och övrigt materiel, kommer hem om en vecka! Har skickat PM till Shade ang. epoxy, men har inte fått något svar... Men annars så rekommenderar du alltså GPs 6min epoxy?

Japp, helt klart bra lim.

Author:  BlaaBMW [ Sat 11 Oct 2008, 14:06 ]
Post subject: 

Jag tycker ni borde skriva in i rubriken på den här tråden vem som äger Härken för tillfället...

Author:  MarcusG [ Mon 13 Oct 2008, 21:41 ]
Post subject: 

Tanken har slagit mig, men jag har ju inte rättigheter för att göra det i denna tråd...

Author:  MickeM [ Mon 13 Oct 2008, 22:55 ]
Post subject: 

Då stämmer ju inte trådens början. Jag tog över Härken och fixade upp
den, så står det i början. Sen har den bytt ägare, det märker man ju
om man läser tråden. ;-)

Author:  MarcusG [ Mon 13 Oct 2008, 23:08 ]
Post subject: 

Man skulle givetvis skriva "Nuvarande ägare:", men som du säger, man lär väl märka vem som äger den för tillfället bara man orkar läsa någon minut :roll:

Author:  MarcusG [ Sun 19 Oct 2008, 21:31 ]
Post subject: 

Jaha, då var denna helg över. Blev rätt mycket helikopterflygande, och inte alltför mycket Härkreparation. Men jag har i.a.f. mer eller mindre installerat de fem LEDarna på flygplanskroppen, samt limmat och förstärkt en hel del. Fanns sprickor lite här och där! Om jag jobbar hårt nästa helg så borde jag kunna få den klar! Tar ju extra länge eftersom jag planerar och installerar LEDarna...

En liten bild från spektaklet...

Image

Author:  MickeM [ Sun 19 Oct 2008, 23:39 ]
Post subject: 

Kom ihåg fixa så vingen ligger rak på kroppen =)

Author:  MarcusG [ Mon 20 Oct 2008, 07:08 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Kom ihåg fixa så vingen ligger rak på kroppen =)


Va, och ta bort en stor del av Härkens personlighet? :shock: :lol:

Author:  MarcusG [ Tue 28 Oct 2008, 21:51 ]
Post subject: 

Blev ju ingen depronpremiär idag, så jag satte mig ned och fortsatte reparera Härken istället.

Äntligen har man kommit till avdelningen där det syns att man gjort något. Har ju bara varit förstärka och installerande av LEDar tidigare...
Image

Nu börjar det ju nästan likna ett flyg! Lämnar det öppet här ett tag, så att man lättare kan jobba inuti nosen. Några smärre förstärkningar måste göras, tanken ska installeras etc, så det är lika bra att försöka göra det lätt för sig.
Image

Har vinklat upp motorn rätt mycket genom att sätta lite brickor och muttrar mellan block och brandvägg på de undre bultarna. Motorn skall väl peka framåt och inte nedåt, eller hur?
Image

Saknas visst en bit här... Den blev nog kvar i Nilen :roll:
Image

De färggranna kablarna leder till LEDar, totalt fem stycken i flygkroppen. En 2x3 kontakt anslutes till moderkortet (som inte ens är ritat än)...
Image

Hmm... Tanken borde väl ligga vågrät och inte vara vinklad framåt som den är här, eller hur? Vid normalflygning stannar den ju fast det finns en hel del soppa kvar, eftersom den soppan ligger framme i tanken! Får ta och fixa det nästa gång jag har tid att jobba på Härken.
Image

Men visst, Härken börjar likna något igen! Lite småfixande så är flygkroppen klar, sen är det bara vingen till. Den är dock rätt illa tilltygad, och dessutom ska jag installera 12 LEDar där. Så det lär ta ett antal timmar innan det är klart.

Author:  MickeM [ Tue 28 Oct 2008, 22:14 ]
Post subject: 

Det där med att motorn skall peka rakt fram, mja, nopp, det ska den inte.

Beroende på flyg och modell så skall väl en högvingad trainer ha motorn
att peka runt 2 grader åt ... va det höger? För att motverka att den drar
vid tex starter eller planflykt.

Dessutom ska den nog vara vinklad neråt en bit också har jag för mig,
inte rakt fram. Kolla upp. Jag hade motorn fel en gång för att jag glömde
kolla det när jag lagade den efter en krasch, då flög den med hängande
stjärt och stallade lätt åt sidorna.

Author:  MarcusG [ Tue 28 Oct 2008, 22:27 ]
Post subject: 

Se där, nu lärde man sig något nytt. Hittade t.ex. denna sida som behandlar motorvinkeln. Ungefär 1½° ned och 2½° åt höger rekommenderas. Får ta och kolla på det på fredag när jag kommer hem igen. Bra att du har koll, MickeM!

Men jag kan garantera att motorn var mer än 1½° vinklad neråt! Men det stämmer dock att det var en tjockare bricka på vänster sida....

Author:  MickeM [ Tue 28 Oct 2008, 22:31 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Men jag kan garantera att motorn var mer än 1½° vinklad neråt! Men det stämmer dock att det var en tjockare bricka på vänster sida....

Ja nog stämde det när jag hade den :roll:

Author:  MarcusG [ Tue 28 Oct 2008, 22:33 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
marcusg wrote:
Men jag kan garantera att motorn var mer än 1½° vinklad neråt! Men det stämmer dock att det var en tjockare bricka på vänster sida....

Ja nog stämde det när jag hade den :roll:


Kan väl bero på att det är lite svårt att veta vad som är vågrätt på Härken! :lol: :lol: :lol:

Author:  MickeM [ Tue 28 Oct 2008, 22:36 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Kan väl bero på att det är lite svårt att veta vad som är vågrätt på Härken! :lol: :lol: :lol:

Haha, ja om man kikar tillbaks i tråden så ser man ju att folk inte kan
flyga :D Rak är ett begrepp man inte skall nämna i närheten av Härken;-)
(den lutar i en sinuskurva)
Image

Author:  MarcusG [ Tue 28 Oct 2008, 22:38 ]
Post subject: 

Ah, det där är verkligen Härken i sitt esse! :lol:

Page 7 of 11 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/