motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Projekt: Få ihop och liv i en härk (Trainer 40)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2280
Page 6 of 11

Author:  Dawson [ Sun 24 Aug 2008, 17:36 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Dawson wrote:
Det där med avgas slang, du kan ju sätta vilken slang som helst i stort sett.. bara den tål lite värme, så kan man leda bort avgaserna o kladdet mycket bra.

Men är det tyst man vill ha så skaffar man en riktig ;-)


Men nog blir det ju tyst nog OM man har tillräckligt lång slag o ett värmebeständigt material, och i rätt storlek dvs.. Har för att något flyg har haft så.. :roll: Tobbens kanske? :?

Author:  MickeM [ Sun 24 Aug 2008, 18:00 ]
Post subject: 

Dawson wrote:
MickeM wrote:
Dawson wrote:
Det där med avgas slang, du kan ju sätta vilken slang som helst i stort sett.. bara den tål lite värme, så kan man leda bort avgaserna o kladdet mycket bra.

Men är det tyst man vill ha så skaffar man en riktig ;-)


Men nog blir det ju tyst nog OM man har tillräckligt lång slag o ett värmebeständigt material, och i rätt storlek dvs.. Har för att något flyg har haft så.. :roll: Tobbens kanske? :?

Jag har haft olika långa slangar (oftast bensinslang), dom pluttrar och
hörs mer. Tobbens hörs rätt bra. Hans HP61 skulle bli tystare om han
hade en Dubro avgasslang, men... nu är det ju inte därför man har
långa slangar. Dem har man för att leda bort kladdet från motorn. =)
Lång slang till en 2-takt var ingen höjdare, det har jag provat, tror
motorn fick för mycket mottryck när puffarna krockar ihjäl varann
inne i slangen och inte slipper ut.
Hade olika längderna av slangar på Härken, just för att få ner ljudnivån.
Det vart tystast med Dubro.

Här ser man lite av den långa slangen:
http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 7973#27973

Author:  MarcusG [ Sun 14 Sep 2008, 20:57 ]
Post subject: 

Under helgens flygning i sällskap av norrtäljebor fick ju Härken sig en liten törn: motorn stannade när jag försökte mig på inverterat, och landningen skedde 7 meter efter att landningsbanan tagit slut... Någon spricka och tre hål i vingen, lagades på plats med lim och bokplast. Sen direkt upp i luften igen. It's the Djäken way (tm)
Image

Author:  MarcusG [ Tue 30 Sep 2008, 17:08 ]
Post subject: 

Härken gjorde en störtdykning idag. Kom inte ur en sväng, Härken dök nedåt, fullt höjdroder räckte inte för att räta upp planet. Plask! I Nilen! Stuck, inte nog med att det är trasigt, en hel del är dessutom blött!

Ska gå och gå igenom elektroniken, se om något tagit skada. Det jag nu vill ha är lite åsikter ifall det är lönt att laga (Härken måste ju leva, kom igen!), och i så fall lite tips om vad som behövs (typ av lim etc).

Ganska rejäla skador här, plus att en del är blött. Finns även en spricka bakom röret där antennen kommer ut ur kroppen.

Image

Vingen fick sig en törn. Ett av hålen för fastsättningen är sprucket, en del träskador på ena sidan av vingen. Vid första påseendet ser det ut att vara förhållandevis lätt att laga.

Image

Tar kanske någon bild till och lägger upp senare ikväll, nu iväg och jobba!

Author:  MarcusG [ Tue 30 Sep 2008, 17:56 ]
Post subject: 

All elektronik tycks ha klarat sig! Ska ta isär och rengöra motorn nu... Propellern är f.ö. hel!

Author:  Bernt [ Tue 30 Sep 2008, 19:56 ]
Post subject: 

Måste göra dig besviken, det är ganska stora skador på flyget
det är ett flyg som har varit med om en hel del,så jag skulle ej rep
detta flyg.
Med lim o balsam o andra delar så är du uppe i nästan samma
pris som ett nytt flyg, vingen har också fått sig rejält också ?????
o det tar en bra stund att repp detta flyg.

Author:  Mr X [ Tue 30 Sep 2008, 20:09 ]
Post subject: 

Ser inte så farligt ut :lol:
Korta av båda vingarna lika och du får ett roligt flyg.
Nosen är ju bara att limma ihop.

På'n igen och visa att härken kan flyga.

Author:  MarcusG [ Tue 30 Sep 2008, 20:33 ]
Post subject: 

Vingen ska gå att reparera och bibehålla samma storlek som nu, skulle jag tro. Lite lim och ny klädsel så är det fixat, sen är det bara att göra något åt fastsättningshålet som spruckit...

Har nästan alla delar från nosen kvar, ska försöka använda så mycket av det gamla som möjligt. Känns som "The Härken Way"(tm).

Blir att gå till söders om en dryg vecka och inhandla lim och plywood. Balsa har jag så det räcker i lådorna...

Ska passa på att rikta upp motorn lite, se till att få vingen rak och sätta in belysning nu när man ändå är i farten.

Author:  Mr X [ Tue 30 Sep 2008, 20:40 ]
Post subject: 

Jag skulle korta av vingarna och flyga skiten av flyget :twisted:

Author:  MarcusG [ Tue 30 Sep 2008, 23:00 ]
Post subject: 

nej, Härken skall leva vidare i nuvarande form. Bortsätt från några småförändringar och tillägg som jag planerar. Motorn är rengjord och ihopskruvad igen, hoppas den inte tagit någon skada...

Author:  Mr X [ Tue 30 Sep 2008, 23:08 ]
Post subject: 

Nästa gång kortar vi av vingarna :lol:

Author:  MickeM [ Tue 30 Sep 2008, 23:29 ]
Post subject: 

Härken går alltid att laga.

Author:  Glidaren [ Wed 01 Oct 2008, 07:45 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Nästa gång kortar vi av vingarna :lol:


Vad säg om att samtidigt förstora skevrodren? :D

Author:  MarcusG [ Wed 01 Oct 2008, 07:57 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Mr X wrote:
Nästa gång kortar vi av vingarna :lol:


Vad säg om att samtidigt förstora skevrodren? :D


Bara att traska över till dig i så fall, du är ju rena experten på det! :lol:

Author:  MarcusG [ Wed 01 Oct 2008, 11:37 ]
Post subject: 

Vad brukar ni ha för olika typer av lim? Tänkte införskaffa två varianter av Great Planes: Pro Epoxy 6min och Pro Trälim (den senare delvis för modellbåtarnas skull också). Är det något mer som ni tror kan vara bra att ha vid Projekt Rädda Härken?

Author:  MickeM [ Wed 01 Oct 2008, 12:05 ]
Post subject: 

marcusg wrote:
Vad brukar ni ha för olika typer av lim? Tänkte införskaffa två varianter av Great Planes: Pro Epoxy 6min och Pro Trälim (den senare delvis för modellbåtarnas skull också). Är det något mer som ni tror kan vara bra att ha vid Projekt Rädda Härken?

Billig vanlig UHU Por Coll eller vad det heter, tror finns på Sparhallen, JS
vet mer. Den är riktigt bra. Vitlim alltså.

Nackdelen med vitlim är att man inte kan "spackla" så bra med det, för
tjockt så vill det inte torka, det sjunker ihop istället. Men du kan ju blanda
in småspån förstsås.

Epoxy, där tycker jag du ska kontkta Shade, han har flera flaskor.
Riktigt bra lim. Stora. Det bra med det limmet är att det inte stinker.

Annars tunn CA och medium CA för att fästa något snabbt. Inte LocTite.
Det är för dyrt.

Author:  MarcusG [ Wed 01 Oct 2008, 12:19 ]
Post subject: 

Ok, så skippa Söders när det gäller lim alltså. Förutom på CA-fronten då, kanske. Får ta och kontakta Shade...

Author:  Glidaren [ Wed 01 Oct 2008, 13:28 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Epoxy, där tycker jag du ska kontkta Shade, han har flera flaskor. Riktigt bra lim. Stora. Det bra med det limmet är att det inte stinker.
:shock: :shock: :shock:

Vad har Shade för speciallare i sin verkstad???

Jag har slut på CA jag med :oops:

Undrar vart allt lim tar vägen? :D :D :D

Author:  MickeM [ Wed 01 Oct 2008, 13:33 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
MickeM wrote:
Epoxy, där tycker jag du ska kontkta Shade, han har flera flaskor. Riktigt bra lim. Stora. Det bra med det limmet är att det inte stinker.
:shock: :shock: :shock:

Vad har Shade för speciallare i sin verkstad???

Jag har slut på CA jag med :oops:

Undrar vart allt lim tar vägen? :D :D :D

Jag har sparat alla tuber och flaskor, tänkte fota dem och skriva vad jag anser om dem. Så vet ni vad ni inte ska beställa =)

Shade är shopaholic :D

Author:  MarcusG [ Wed 01 Oct 2008, 13:52 ]
Post subject: 

Glidaren wrote:
Undrar vart allt lim tar vägen? :D :D :D


Du har inte sett Härken, märker jag :roll: Det har jag!

Page 6 of 11 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/