motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Bygge: Dornier DO 27
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=2137
Page 3 of 4

Author:  Mr X [ Thu 12 Jul 2007, 21:37 ]
Post subject: 

Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun och inte fixa en kortis
Image

Allt spretar hit och dit men kanske till slut att det ordnar sig
Image

Author:  MickeM [ Sat 14 Jul 2007, 13:03 ]
Post subject: 

Läckert! Hur går det med bygget?

Den verkar lite smått mer avancerad än Tiger 60'n du hade (och då
hänvisar jag till sista inlägget på första sidan i denna tråd där du
säger att du inte skall flyga Dorniern före du kraschat Tigern... för
det lyckades du inte med :D Jag köpte den ;-))

Orkar mottagarens kanaler driva dubbla servos på varje kanal?
Iofs kanske du inte har så kraftiga servos... på min FG som har
ett 24 kg's servo så drog jag matningsspänningen direkt från
acken och styrningen från mottagaren.

Hurudant flyg är Dorniern? Ett skala-flyg du majestätiskt skall
glida runt Djäkenfältet med eller går det att "akrobata" också?
(du var lit vildare senaste gången jag såg dig flyga.... flög upp
och ner, loopar, rollar osv osv ... med en högvingad Trainer :D)

Instrumentpanelen verkar vara lite långt ut, går det inte att trycka in
den så att den smälter in lite? Bara en detalj =)

Och inte vart det skidor på Tigern.... blir det skidor på Dorniern? ;-)

Author:  Mr X [ Sat 14 Jul 2007, 14:10 ]
Post subject: 

Jobbade hela dagen igår med motorn som inte ville passa som jag ville. Borde nog ha varit en 4-takt men nu har jag bara en 2-takt så de så.
Motor och servon är nu på plats och jag jobbar vidare på vingen. Jag får se hur kärran blir i luften men nog ska det vara lite mera flyga i den här, om inte annat är den vacker att se på.

Instrumentpanelen får vara som den är för Dorniern ska flygas och inte damma i bokhyllan.
Har redan börjat planera för nästa flyg ifall det går åt h..... pipan.

Skidor hmm kanske vi får se.....

Author:  MickeM [ Sat 14 Jul 2007, 15:56 ]
Post subject: 

Sätter du motorn upp och ner så kåpan hålls snygg? =)

Author:  Kamikaze [ Sat 14 Jul 2007, 16:05 ]
Post subject: 

Men varför har du slutat lägga upp bilder :( Vi vill ju alla se hur bygget avancerar :wink:

Author:  Nexus [ Sat 14 Jul 2007, 17:15 ]
Post subject: 

hej hej jag såg din bilder var det : The Dornier Do27
wow var du köpte den ????

var snäll och berätta tack !!

Och Pris ????

MVH Steve

:shock: :shock: :shock: :D :D :D

Author:  Kamikaze [ Sat 14 Jul 2007, 19:36 ]
Post subject: 

Nexus wrote:
hej hej jag såg din bilder var det : The Dornier Do27
wow var du köpte den ????

var snäll och berätta tack !!

Och Pris ????

MVH Steve

:shock: :shock: :shock: :D :D :D


Han har köpt den här tror jag http://www.hobbypeople.com/shop/index.p ... ts_id=1349 8)

Author:  Mr X [ Sat 14 Jul 2007, 21:28 ]
Post subject: 

Hej Nexus
Min Dornier är köpt på http://www.hobbypeople.com/shop/ för 167,00 eur ca 1500 kronor.
http://www.hobbypeople.com/shop/index.p ... ts_id=1349

Author:  Mr X [ Sun 15 Jul 2007, 19:24 ]
Post subject: 

Jag blev så sugen på att flyga Dornieren så jag slängde hastigt ihop den på lördagen utan att ta bilder. Kommer till fältet utan att ha testat flyget hemma och allt blir fel.
Spinnern lossnar, motorn går ej och acken ej full med ström men jag ska upp i luften. Så slår det mig varför alla flyg går i backen.
Jag började känna på mig att om jag skulle ta upp flyget i luften så slutar det bara på ett sätt så det blev ingen flygning.
Mr X fick lära sig att flyget ska vara klart före take off innan man kommer till fältet.
Vi har många bevis på att när det är panik på så glömmer man att ladda acken eller tar fel batteri.
Några fler tabbar är att flyget ej är i flygbart skick men hastigt lägger man på lite vikter eller fel propeller och flyget går i backen.
Lär vara någon som tänkte flyga utan vinge och vissa som flyger med lösa vingar hmm slutade bara på ett sätt....
Nu fixar jag flyget ordentligt till nästa gång så slipper jag smyga mig bort från fältet.

Mr X som fick lära sig en läxa. :D

Dornieren med på film men inte i luften.
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... turday.wmv

Author:  MickeM [ Sun 15 Jul 2007, 20:07 ]
Post subject: 

Du har otroligt rätt där! :D

Hur många krascher har inte alla vi gjort? Jo en hel del... och om
man räknar upp orsakerna till krascherna (pilot-fel borträknat).
Så är det ändå en hel del klantigheter vi pysslat med. :D

Glöm inte bort att ditt bränsle rann ut efter att du tankat för att
tankpluggen var på undersidan av flyget. ;-)

Meen vadå... gör som du gjorde med Tiger 60an. Varför ändra?!

Author:  Kamikaze [ Sun 15 Jul 2007, 20:54 ]
Post subject: 

Själv har jag börjat med att spänna fast kråkan på marken! Och köra en tank! Sen taxar jag runt några varv på tomten för att se att allting fungerar!

Först efter den lilla proceduren så känner jag mig redo att ta kråkan till fältet!

Sen en sista genomgång på fältet innan take off :wink:

Author:  MickeM [ Sun 15 Jul 2007, 23:43 ]
Post subject: 

Det är rätt gjort Kamikaze. Man ska inte taxa förän man känner att
motorn spelar på så pass bra att man tycker sig klara några varv
taxandes på banan utan problem. Och man ska inte ta upp flyget
förän man anser att man är lugn och säker när man taxar runt
flyget och vet att allt spelar på som det skall. Och innan start:
Har jag bränsle? Har jag ackarna på grej? :D

Author:  MickeM [ Sun 15 Jul 2007, 23:49 ]
Post subject: 

Angående trubblet med motorn som stannade när du drog bort glödaren...

Jag satt o läste lite om hur man ställer in motorn min.

Och hittade lite info om varför motorn kan stanna när man tar bort glödaren. Givetvis kan det vara glödstiftet som är dåligt eller fel. Men annars skall man göra typ så här:

- Få igång motorn (åt rätt håll ;-) på lite fet blandning.
- Här kan den arbeta som en fyrtaktare och det tänder bara varannan gång kolven går upp.
- Men när man skruvar in (snålar till) nålen så börjar motorn låta mer och mer 2-takt (pii) istället för 4-takt (prrr). Dvs den börjar mer och mer tända varje gång cylinder är upp och vänder, dvs den börjar gå stabilare och har därför svårare att tända för tidigt mitt i en 4-takt-cykel så motorn börjar gå åt andra hållet om varven är för låga.
- Nu kan du ta bort glödaren.
- I det här stadiet (om den inte stannar) så borde den gå på lite blandat mellan 2-takt och 4-takt, inte helt rent jämnt alltså.
- Nu skruvar man in ytterligare lite till, 10-15 grader i gången och vänta lite så förgasaren hinner reagera (eftersom det är en bit från nålen till förgasaren).
- Öka lite till osv... tills det blir ett sk '"high-pitched" jämt fint ylande ljud.
- Men skruvar man för långt så börjar den gå dåligt, vilket speciellt märks när man gasar friskt mellan tomgång och max.
- Försvinnner dimman från avgaserna så går den för snålt och kan börja gå het samt att du kanske justerat förbi effekttoppen.

Visst låter det rätt? :D

Author:  Mr X [ Sun 15 Jul 2007, 23:57 ]
Post subject: 

Det hade nog fixat sig om inte den där spinnern hade lossnat hela tiden.

Author:  MickeM [ Mon 16 Jul 2007, 00:04 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Det hade nog fixat sig om inte den där spinnern hade lossnat hela tiden.

Vad tror du om det där jag nämnde om att de som har en 2-taktare
upp och ner har problem få igång dem, så de måste ha flyget upp
och ner för att få liv i den, sen vänder de på den när den börjat gå
bra? Du har ju din 90 grader sned... kanske an va nåt? Jag tror du
hade för fett inställt... då 4-taktare den lättare och då kan den lättare
byta håll. :)

Author:  Mr X [ Mon 16 Jul 2007, 00:09 ]
Post subject: 

Ska köra den bara det blir dager ute men jag saknar min 4-taktare.

Author:  Mr X [ Wed 18 Jul 2007, 07:47 ]
Post subject: 

Det är inte lätt att vara nybörjare.
Fel 1
Jag hade lutat motorn åt vänster så förgasaren flödade hela tiden vilket fick motorn att gå dåligt.
Flyttade motorn så den blev rak och nu gick motorn bra men det blev ett fult hål på vänster sidan, får väl fixa saken på något vis.
Efter att jag hade flyttat motorn så slog det mig att jag bara hade behövt svänga förgasaren. :D
Fel 2
Avluftningen i tanken hade jag inte böjt upp så resultatet blev att jag bara fick halv tank.
Tanken är liten så vid provflygningen blev jag utan bensin 2 gånger, ska nu ta bort tanken och fixa felet.
Fel 3
Flög med fel utslag på spakarna +35 hmm någon hade varit och pillat på radion vilket nu är historia.
Fel 4
Linkagen gick för trögt så höjdrodret fastnade i dyk, ska smörja lite så blir det bra.

Author:  Mr X [ Fri 20 Jul 2007, 22:30 ]
Post subject: 

Dornier bortskänkes på Kanalkalas (125 år) i Lemström 22 juli 2007 till händig person med mycket tålamod.
Om flera personer vill ha flyget dras kort och långsticka. Flyget behöver kärlek och omsorg efter att ha varit i åkern.

Author:  MickeM [ Sat 21 Jul 2007, 00:18 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Dornier bortskänkes på Kanalkalas (125 år) i Lemström 22 juli 2007 till händig person med mycket tålamod.
Om flera personer vill ha flyget dras kort och långsticka. Flyget behöver kärlek och omsorg efter att ha varit i åkern.

Va? Vad hände? Hur ser det ut? Bilder! Jag vill ha en sticka =)

Author:  Mr X [ Sat 21 Jul 2007, 00:28 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
Mr X wrote:
Dornier bortskänkes på Kanalkalas (125 år) i Lemström 22 juli 2007 till händig person med mycket tålamod.
Om flera personer vill ha flyget dras kort och långsticka. Flyget behöver kärlek och omsorg efter att ha varit i åkern.

Va? Vad hände? Hur ser det ut? Bilder! Jag vill ha en sticka =)

Flyget blir liggande som objekt på kanaldagen hur man inte ska göra. :D

Page 3 of 4 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/