motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
BYGGE: ThunderTiger Tiger Trainer 60 http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=1798 |
Page 4 of 8 |
Author: | stefan [ Mon 07 May 2007, 06:15 ] |
Post subject: | |
du får prova flyga min trainer om det kom kabel och det funkar den 15 |
Author: | MickeM [ Mon 07 May 2007, 20:36 ] |
Post subject: | |
stefan wrote: du får prova flyga min trainer om det kom kabel och det funkar den 15
Låter bra! Skall bli riktigt kul |
Author: | MickeM [ Fri 11 May 2007, 12:22 ] |
Post subject: | |
Iiinte blev det nåt paket idag inte. Kanske färjorna inte går på fredgarna Så nu är nog risken enorm att jag inte tar med nåt flyg på tisdag... =( |
Author: | Kamikaze [ Fri 11 May 2007, 12:59 ] |
Post subject: | |
Risken är att du kan få vänta en vecka på ditt paket misstänker jag |
Author: | MickeM [ Thu 17 May 2007, 13:45 ] |
Post subject: | |
Jag har ju fått grejerna nu för nån dag sen. Så nu ska jag vara lite trädgårdsnisse ett tag, sen ska flugan byggas klar Tack Mr X för att du fixade gummiband åt mig! Och Tack Bernt för att du hämtade hem bränsle åt mig. Utan er skulle jag ha en vinglös seglare som faller som en sten |
Author: | MickeM [ Thu 17 May 2007, 22:49 ] |
Post subject: | |
Tusan va länge det tog innan FTPn funkade... FileZilla funkar great! Och ännu bättre när lösenordet bytts =) Fortsättning på bygget! Fick som sagt lite delar. Sändare, startgrejer och tankningspryttlar hade jag förr. Tre av de fyra servona skall in i kroppen (höjdroder, sidoroder samt noshjul och gas). De mässingsfärgade skall monteras rätt väg Dvs platta delen nedåt. Servona på plats! Limmat i röret för gas-vajern och böjt vajern som ett rakt Z. Måttat upp hålen för motorn. Motorn skall vara på ett visst avstånd från torpedväggen. Dessutom skall motorns axel vara 2 grader åt höger så att flyget går rakt vid start och pådrag. Skruvarna som kom med satt så otroligt hårt fast så jag måsta borra ur dem och byta ut dem. Sanslöst! 1h satt man och kämpade med att få bort skruvarna. Skruvarna på bilden är avlivade. Här är motorn på plats samt kåpan. Bränsleslangarna är dragna (tank till bränsleblandningsskruv, och vidare till förgasaren). Lite delar som skall på plats: Ljuddämparen, klistermärken, propellern, ... Och så är allt på plats, även avgaspipsförlängaren Kommer mer... |
Author: | Kamikaze [ Fri 18 May 2007, 12:00 ] |
Post subject: | |
Snyggt Micke! Då blir det 3 st nya kråkor i luften nästa vecka! På torsdag ska Mr X Ta upp sin tiger! Och bernt ska premiära med alphan Mera bilder Micke! När kommer filmen på helikoptern från i tisdags ut på portalen? |
Author: | MickeM [ Fri 18 May 2007, 13:53 ] |
Post subject: | |
Kamikaze wrote: Snyggt Micke! Då blir det 3 st nya kråkor i luften nästa vecka! På torsdag ska Mr X Ta upp sin tiger! Och bernt ska premiära med alphan Mera bilder Micke! När kommer filmen på helikoptern från i tisdags ut på portalen?
Japp, jag ska upp inkommande vecka. Men vilken dag är det som gäller? Eller far alla dit hela tiden? Filmen finns på en DV-kamera (på kassetten då) som inte är min... så i helgen tänkte jag kopiera över det till dator och lägga ut det, tänkte jag, var planerna... |
Author: | Kamikaze [ Fri 18 May 2007, 16:44 ] |
Post subject: | |
Mr X jobbar på onsdag! Men jag och bernt är lediga! Så antagligen åker jag dit både onsdag och torsdag |
Author: | MickeM [ Fri 18 May 2007, 18:24 ] |
Post subject: | |
Så det är torsdag som gäller då? Sa vi inte torsdagar och lördagar, nu när jag tänker efter. Var kom onsdagen ifrån? |
Author: | Mr X [ Fri 18 May 2007, 18:30 ] |
Post subject: | |
Jag tänker nog ta upp flyget först nästa lördag för dom större hjulen saknas och postgången är tydligen inte så snabb. Hoppas att det blir fint väder då. Edit: Ursäkta jag missade att detta var en byggtråd |
Author: | MickeM [ Sat 19 May 2007, 15:32 ] |
Post subject: | |
Tog en dust idag... Elektroniken samt stagen! Acken (1600mAh 4.8V 4x1.2V celler), mottagaren, strömbrytaren med ackvarnare samt ladduttag, foam som skydd + lite annat... Borrade hål i "bakrutan" och drog antennen upp till rodret. Fastspänt med gummisnodd. Tog hål i ett sido"fönster" och satte dit huvudströmbrytaren. Anslöt alla kablar till mottagaren inklusive skarvsladden till skevroderservot. Lunsade in mottagare och ack i "foam". Monterade en liten aluminium- hållare i botten så att paketet kan monteras fast så det inte lossnar eller rör på sig allt för mycket. Monterade fast gas-staget till gasservot. Buntade fast stag-röret så det inte svajar så mycket, blir så mycket fritt spel då som inte är önskvärt. De bägge stagen samt lite annat smått krafs för att monteras till stjärten. Monterade en ände till höjdrodret och andra änden till höjdservot. Monterade andra staget till sidorodret (det övre av stagen). Andra änden är fast i servot för rodret. Och sista staget inne i kroppen, staget till framhjulet monterades på samma servo som rodret. |
Author: | Glidaren [ Sat 19 May 2007, 16:07 ] |
Post subject: | |
Fina bilder, beskrivande bilder du tagit, Micke M. Verkar vara ett väldigt fint bygga du har på gång. Den verkar nästan vara för fin för att få bli kallad "Trainer" Jag är är orolig för din skull för det kommer att göra ont i ditt hjärta utifall inflygningsvikeln blir för brant någon gång. Nu är dekalerna också på II:an. Premiär flygningen i torsdags blev utan dekaler. Satte dekaler på vingarnas undersida - utifall hon skulle komma högt upp i lyfte Då syns hon bättre... - det har dock inte varit något problem ännu... Stratus II har blivit modifierad med gummi fäste för vingen. Här syns "nya vingfästet": "Inredningen" har jag även satt fast bättre med tejp så att den inte bryts sönder så lätt. Stratus 2000 har spännvid 1860 mm - 28 dm2 - 1200 gr - 43 gr/dm2 Hon ser ganska bra ut på blid - trots att JAG har flugit henne |
Author: | Glidaren [ Sat 19 May 2007, 17:21 ] |
Post subject: | |
Ursäkta, Micke M att jag la ut mina bilder på din projekt-tråd |
Author: | MickeM [ Sat 19 May 2007, 23:21 ] |
Post subject: | |
Glidaren wrote: Ursäkta, Micke M att jag la ut mina bilder på din projekt-tråd
Haha, kul att se ditt flyg, men ingen lär leta i denna byggtråd när de vill se bilder på ditt flyg, Im afraid Annars... Tiger 60'n är inget märkvärdigt bygge. Man pular ihop det som kom i låddan och det man beställt till som man måste ha. Så det är en fin Trainer japp. Thunder Tiger gör bra grejer. Och flyg var helt klart mycket simplare att bygga ihop än helin. Men roligt att bygga flyg, det är det!!! Det kostade bara 150€ så jag överlever en krasch Eller två... eller så många det behövs tills jag kan flyga Annars är ju allt bortkastat. Det är nog upplägget som gör att det verkar bättre än vad det är. Det tar inte så länge att fixa ihop egentligen. 3 kvällar för hela flyget (en kväll = ett gäng timmar). Gör man en Trainer väl, så flyger den väl. Det är viktigt när man är nybörjare. Man har ju lärt sig av andras "misstag"... 1 - Undvik vind 2 - Ladda ackarna 3 - Se till att glapp inte kan uppstå 4 - Kontrollera att mottagarantennen inte tar i stag eller kablage 5 - Dubbelkolla att alla reglage rör sig så som de skall göra 6 - Få bort allt flutter (heter det så? dvs glapp på klaffar) 7 - Se till att tyngdpunkten är rätt utan bränsle 8 - Se till att ha rejäl tomgång så motorn inte stannar 9 - Se till att vingen sitter som den skall 10 - Patience... PROBLEM: Nu håller jag på grubblar på första riktiga problemet jag stött på. Inte för att det spelar nån roll, trooor jag. Men här är problemet: Det finns ETT servo för Aileron. Det går ett stag till varje aileron-klaff. När servot rör sig åt ena hållet så går ena klaffen upp och den andra ner. Och vice versa. Så det rör sig alltså lika mycket upp som ner eftersom allt är symmetriskt, eller hur? MEN, det står att aileronklaffarna skall röra sig upp 12,5mm och ner 9,5mm. Huuuur fixar man det?!?! Det går ju inte med EPA / ATV / CNT... för då påverkar man ju bara ena klaffen, den andra blir åt fanders (är som sagt bara ETT servo). Såå, hur göra? Ena vingen skall ju lyfta mer än den andra sjunker, logiskt och säkert rätt tänkt eftersom det är hängande kropp, samt att flyget har en tyngd som drar den nedåt. |
Author: | MickeM [ Sun 20 May 2007, 00:02 ] |
Post subject: | |
Servot till skevrodren (Ailerons) på stora vingen! Delarna... Och klarmonterat. Var ett helsike få bort fluttret!!! |
Author: | MickeM [ Sun 20 May 2007, 00:06 ] |
Post subject: | |
KLART! Nu återstår bara justeringsproblemet med skevrodren, som jag tror jag skiter i om ingen säger hur det skall vara. Och så skall jag balansera flyget. Mer kommer jag inte på nu... jo tanka och flyga Framtidsplaner om flyget får vara helt är att skaffa tankningslock så man slipper dra ut slangen ur ljuddämparen när man ska tanka. Och större hjul. Originalhjulen är löjligt små. Annars vet jag inte mer vad som behövs... Så här vart flyget, ThunderTiger Tiger Trainer 60 med en OS MAX 61-FX. |
Author: | Glidaren [ Sun 20 May 2007, 00:15 ] |
Post subject: | |
Läckert bygge Lycka till med henne När blir det take off |
Author: | MickeM [ Sun 20 May 2007, 00:30 ] |
Post subject: | |
Inkommande torsdag tror jag det sades nåt? Så jag siktar på det kl 18:30. =) |
Author: | Mr X [ Sun 20 May 2007, 00:38 ] |
Post subject: | |
Varför inbillar jag mig att den där extra pipen ska styra planet snett i luften. Tycker att den borde lyfta och vrida planet till vänster men det gör den säkert inte. |
Page 4 of 8 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |