motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
HPI Baja 5B SS http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=60&t=5687 |
Page 3 of 4 |
Author: | Machman [ Fri 29 Apr 2011, 16:36 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
MickeM wrote: Grejer! Dammskydd för luftfilter Outerwears Pre-filter Dammskydd för dragstarten Outerwears den med. ShockWears! Skyddet jag har över min Slash 4x4 är också Outerwears pre-filter. Gör det de ska så länge man är noga när man sätter fast det. Kommer endel igenom men det riktigt fina dammen blir man aldrig av med. Något liknande har ju jag också men mina är "tajta" runt fjädern. Mina anser jag ha varit ett bra köp i varje fall. Helt klart värt ett par euro! |
Author: | MickeM [ Wed 18 May 2011, 21:30 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
Så där! Efter ett besök hos JS Airbrush så har man fått lära sig enkla airbrush-användning och jag har nu målat Baja-skal-delarna i två nyanser. Återstår dekaler o sånt. =) Är rätt impad ändå. Lätt att använda, luktar inget, osv. Gör jag gärna igen! |
Author: | MickeM [ Sat 28 May 2011, 22:08 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
Lite bilder på grejs jag monterat tidigare. Skyddet för dragstarten Attachment: IMG_2726.JPG [ 73.83 KiB | Viewed 8676 times ] Täckta kopplingsskyddet Attachment: IMG_2735.JPG [ 85.59 KiB | Viewed 8676 times ] Monterade servona och fick lite hjälp... Attachment: IMG_2736.JPG [ 116.8 KiB | Viewed 8676 times ] |
Author: | MickeM [ Sat 28 May 2011, 22:16 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
Och så va jag ju som sagt o målade skalet ("skaldelarna") och hade nog före det monterat skydden för stötdämparna samt vajrarna som skall begränsa utslaget. Attachment: IMG_3134.JPG [ 69.4 KiB | Viewed 8675 times ] Och så har jag satt på luftfilterskyddet, alltså detta skydd ska vara där, dammskydd för att få bort det värsta. Även bränslefilter efter tanken. Attachment: IMG_3136.JPG [ 59.88 KiB | Viewed 8675 times ] Bilen är ju ändå inte klar. Gas/Broms-servot funkade ju inte som det skulle, ska få nytt. Det hoppar stegvis, typ 10-20 grader per gång det rör sig. =( Hur som helst, målningen: - Slipade insidan med fint stålull - Rengjorde insidan - Stripade dit "tänderna" - Tejpade över allt som inte ska bli silver - Rengjorde det som ska målas silver - Målade silver i flera omgångar, täckte väldigt dåligt - Fick torka - Tog bort allt tejp - Målade vit som täckte riktigt bra! Satte på dekalstripings och dekaler (tack JS). Ja och så här ser den ut nu, lite race'ig. Attachment: IMG_3125.JPG [ 98.97 KiB | Viewed 8675 times ] Attachment: IMG_3127.JPG [ 99.85 KiB | Viewed 8675 times ] Attachment: IMG_3128.JPG [ 65.83 KiB | Viewed 8675 times ] Attachment: IMG_3129.JPG [ 119.73 KiB | Viewed 8675 times ] |
Author: | Machman [ Sat 28 May 2011, 23:43 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
Najsigt värre! Ska du köra den någon gång eller skruvar du bara? |
Author: | MickeM [ Sun 29 May 2011, 00:09 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
Machman wrote: Najsigt värre! Ska du köra den någon gång eller skruvar du bara? Nå! Jag har ju äntligen tagit mig tid att ens skruva på den. UL-flyget har ätit upp mina RC-timmar, men om du följer den tråden så ser du att det är ändring på gång där. Klart den ska köras. Det som är kvar är nytt servo, ställa in elektronik och sändare samt vänta på Killer Bee (nån mer avancerad FailSafe med fjärrfunktion som dödar motorn). Sen köpa tankinnehåll! =) |
Author: | MickeM [ Sun 19 Jun 2011, 12:10 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
Fick nytt gas/broms-servo då det första va lite knäppt, det hoppade 10-20 grader när man rörde spaken jämnt. =) En annan dum sak med Towardpro-servon är att de rör sig åt endera hållet när man sätter ström på mottagaren. Varför inte vara kvar där de var, eller i alla fall hoppa till neutral-läget, kan man ju undra. Det enda som återstår nu är att KillerBee V2 FailSafe'n jag köpte inte verkar bry sig om kanal 3. Dvs man skall kunna stänga av bensinmotorn från fjärrisen. Ett servo fungerar klockrent på denna kanal, allt från -120...+120%. Denna failsafe skall fungera så att man skall kunna stänga av motorn på följande sätt: - Knapp på sändaren via kanal 3 - Stänga av sändaren - Glitchar - Lobat - Tappar räckvidden KillerBeen var ju lite omständig få på plats, plocka bort massa delar och få in den in under elektronik-box, tank och bakom vänster motorkåpa osv. Attachment: IMG_3439b.JPG [ 197.76 KiB | Viewed 8633 times ] Och som vanligt är alla bilar trånga o jobbiga att arbeta med vad gäller elektronik. Attachment: IMG_3441.JPG [ 132.28 KiB | Viewed 8633 times ] Men det gick till slut! =) Attachment: IMG_3442.JPG [ 92.73 KiB | Viewed 8633 times ] Föresten... bilen är KÖRKLAR!!! Förutom att jag borde gå över Camber, Toe-In, Toe-Out, Caster, osv. Attachment: IMG_3443.JPG [ 93.73 KiB | Viewed 8633 times ] |
Author: | Machman [ Sun 19 Jun 2011, 12:34 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
MickeM wrote: Föresten... bilen är KÖRKLAR!!! Förutom att jag borde gå över Camber, Toe-In, Toe-Out, Caster, osv. Inte en dag för tidigt! Det är helt klart dags att smutsa ner den. Lera, damm, bränslestänk, barr, gräs och allt annat som fastnar vid användning lyser med sin frånvaro! |
Author: | MickeM [ Sun 19 Jun 2011, 12:47 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Hjulinställningar! Hjulinställningar är ju en rätt viktig grej och det är väl lika bra fixa det också innan man ger sig ut o bashar. =) Camber Angle Hur hjulens ovankant lutar inåt / utåt. Man bör alltid ha negativ Camber, dvs att hjulen skall luta inåt. När det lutar inåt är det - (negativ) och när det lutar utåt är det + (positiv). Mer Camber ger mindre kontaktyta som gör att bilen känns slirig, än om man har tex noll Camber då bilen blir att kännas mer stabil. Men det gäller ju bara framåt det, bilen ska ju kunna svänga också. Så man måste hitta lagom rätt Camber. Mer negativ Camber fram = Segare styrning Mindre negativ Camber fram = Kvickare styrning Mer negativ Camber bak = Sämre fäste vid acceleration och i kurvor Mindre negativ Camber bak = Bättre fäste vid acceleration och i kurvor Caster Angle Om man ser från sidan så lutar framhjulens styrningsled bakåt, ni vet äldre traktorer där ena hjulet lutar märkligt mycket när man svänger fullt. Negativ är rakare vinkel och positiv är ännu mer Caster. Mer Caster ger mindre styrning utan gas in i kurvor och mer styrning med gas ut ur kurvor. Mindre Caster ger mer styrning utan gas in i kurvor och mindre styrning med gas ut ur kurvor. Främre Toe Angle Toe-in = framhjulen lutar inåt emot varann i framkant Toe-out = framhjulen lutar utåt ifrån varann i framkant Mer Toe-in ger bättre stabilitet rakt fram men sämre styr-respons Mer Toe-out ger sämre stabilitet rakt fram med bättre styr-respons Bakre Toe Angle Toe-in = bakhjulen lutar inåt emot varann i framkant Toe-out = bakhjulen lutar utåt ifrån varann i framkant Mer Toe-in ger bättre stabilitet vid inbromsning och bättre stabilitet när man skall gasa ut ur kurvor Mer Toe-out ger mer styrning men mindre stablitet när man gasar på ut ur kurvor. Stötdämpare & fjädrar Sen återstår ju hur bilen påverkas fram och bak med körning och fäste om man ändrar på: - oljan i stötdämparna beroende på viskositet - hur mycket man spänner fjädrarna - hur hårda fjädrar man använder |
Author: | MickeM [ Sun 19 Jun 2011, 12:49 ] |
Post subject: | Re: Baja ss |
Machman wrote: MickeM wrote: Föresten... bilen är KÖRKLAR!!! Förutom att jag borde gå över Camber, Toe-In, Toe-Out, Caster, osv. Inte en dag för tidigt! Det är helt klart dags att smutsa ner den. Lera, damm, bränslestänk, barr, gräs och allt annat som fastnar vid användning lyser med sin frånvaro! Yes! Ska bli kul se hur besten beter sig. =) Måste testa en massa, bland annat Failsafe och räckvidd som viktigaste. Bränslestänk, nu förstår jag inte... Bensinen sätter man ju i tanken och avgaserna pyr ju ut längst bak på bilen. Eller menar du att metanol-bilarna fastnar på min bil o geggar ner den? |
Author: | MickeM [ Sun 19 Jun 2011, 13:02 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Justja, bilen väger 10,6 kg utan bränsle. Tror det går 0,7 liter i tanken?! I så fall är det ca 0,5 kg till, så drygt 11 kg väger bilen. |
Author: | Machman [ Sun 19 Jun 2011, 13:38 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Ska bli intressant att se hur den beter sig! Vad jag förstått så är 2wd det svåraste att köra. 2wd offroad lär vara den "gren" där det mest hänger på föraren samt hur väl föraren lyckats ställa in bilen. Ju mera kraft desto svårare är de att köra dessutom... |
Author: | MickeM [ Sun 19 Jun 2011, 14:05 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Machman wrote: Ska bli intressant att se hur den beter sig! Vad jag förstått så är 2wd det svåraste att köra. 2wd offroad lär vara den "gren" där det mest hänger på föraren samt hur väl föraren lyckats ställa in bilen. Ju mera kraft desto svårare är de att köra dessutom... Jämfört med andra 1:6- (FG) och 1:5-bilar så verkar denna Baja faktiskt va rätt välkonstruerad just för att ha väghållning, fast än det bara är med bakhjulsdrift. Nu har jag ju inte ställt in Camber, Toe's och Caster på denna än, men nog ska det väl gå att hålla den på vägen? Den väger ju en del, tror det hjälper till rätt bra. Men visst, 4wd ger ju lite mer kontrollerade bilar. http://www.youtube.com/watch?v=xmi2IOFz ... r_embedded http://www.youtube.com/watch?v=tyN421tYdcU http://www.youtube.com/watch?v=Bna-8acGcNM |
Author: | MickeM [ Sun 03 Jul 2011, 10:18 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Lite bilder från körningen som Machman fotat. viewtopic.php?p=104958#p104958 Och så här såg ena bakaxeln ut efter det, hrm... Attachment: axelav.jpg [ 60.44 KiB | Viewed 8588 times ] |
Author: | Machman [ Sun 03 Jul 2011, 11:58 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
MickeM wrote: Och så här såg ena bakaxeln ut efter det, hrm... Har den någon form av slirkoppling eller är det kraft rakt ut på drivningen? Vissa bilar har slirkoppling som ska skona drev, axlar och motor. Alltså så att kopplingen slirar istället för tvinga ut kraften, om den är för hårt spänd så brukar det resultera i att man sliter ut delarna ofta. En annan sak som kan ha haft inverkan är ifall du höll gas när du landade i hoppen, det sliter också på bilen. När bilen är luften varvar den upp snabbt och när den sedan tar mark blir det stort motstånd. Eller så är det bara en svag punkt i den bilen. |
Author: | MickeM [ Sun 03 Jul 2011, 12:33 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Machman wrote: MickeM wrote: Och så här såg ena bakaxeln ut efter det, hrm... Har den någon form av slirkoppling eller är det kraft rakt ut på drivningen? Vissa bilar har slirkoppling som ska skona drev, axlar och motor. Alltså så att kopplingen slirar istället för tvinga ut kraften, om den är för hårt spänd så brukar det resultera i att man sliter ut delarna ofta. En annan sak som kan ha haft inverkan är ifall du höll gas när du landade i hoppen, det sliter också på bilen. När bilen är luften varvar den upp snabbt och när den sedan tar mark blir det stort motstånd. Eller så är det bara en svag punkt i den bilen. Bilen har centrifugalkoppling, så den slirar ju lite grann där ett tag Det finns en snällare koppling som tar tidigare, men då blir bilen slö att köra sägs det. Jag hade gasen lite hur som helst i olika hopp, säkert hade man gasen på när bakhjulen tog i mark nån gång. Den är lite knepig hoppa med tycker jag... antingen nosen upp eller nosen ner, har inte lyckats en gång med nåt snyggt hopp tror jag. Den är ju inte så platt den där bilen. Och jo, dessa axlar är kända att vara svaga. Men om de är billiga så är det ju smart tänkt, svagaste länken skall ju vara billig o lättbytt. |
Author: | MickeM [ Tue 12 Jul 2011, 22:01 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Har fått lite förslag på olika axlar. Det finns värstingar med livstidsgaranti för 1500kr+ och det finns även andra varianter som kräver att det byts ut en hel del. Så det blev ett par nya original-axlar. Och jag kör bättre nu så jag ska väl inte kvadda så mycket nu... *host*... |
Author: | MickeM [ Wed 20 Jul 2011, 12:17 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Nya axlar, undras hur länge dom håller... Attachment: IMG_3735.JPG [ 64.35 KiB | Viewed 8513 times ] |
Author: | MickeM [ Fri 11 May 2012, 19:01 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Den va ju så ren och fin förut... Jag lagar vartefter problem dyker upp. En stötdämpare verkar ha skruvat upp sig o börjat läka (se bild, lite fukt). Och så borde jag ändra så man får mer styrning. Och definitivt gå över hjulinställningarna, har ej rört dem och bilen är ett as att köra!!! Har ju sett filmer, de KAN köra myyyycket bättre. Men den är fantastiskt mycket renare nu än före senaste körningen, det ligger inte grushögar på golvet nu när man rör den. Attachment: IMG_4565.JPG [ 92.45 KiB | Viewed 8220 times ] |
Author: | MickeM [ Thu 17 May 2012, 13:14 ] |
Post subject: | Re: HPI Baja 5B SS |
Lite service-dags på Bajan! =) LÄKANDE STÖTDÄMPAREN Stötdämparens delar va ju hela, men läkt ut ca hälften av oljan. Är väl nån O-ring som måste bytas antar jag. Har ej såna!!! Kan det vara så att O-ringarna nog håller tätt, bara det att en rejäl volt har slagt till stöten så hårt att den pressat ut olja? Alltså bara att skruva ihop (är rengjord) och fylla på o köra? STYRA MER Mekaniskt går det inte att ställa mer. EPA - Bilen styr lite mer till vänster än till höger fast allt mekaniskt ser ut att vara helt symmetriskt och det i sändaren är symmetriskt. Hm?! Går att ställa med EPA. Hur är det på 1:8-buggys? Jag ökade från 95 till 105% EPA på bägge sidor för att 110...115 verkar vara närmare botten och det vill man inte ha. EXPO - Hur ska man ställa expo på styrningen på en RC-bil? Hur många procent och var? Jag har -30 nu för bättre noggrannhet runt center. Kanske man inte vill ha så mycket? STEERING SPEED - Steering Speed har jag till 100% åt bägge håll, dvs hastighet styra ut och tillbaks. Så i det stora hela så kanske det handlar om att ställa in hjulinställningarna för att styra bättre, eller är det så enkelt att bilen inte är gjord för Bistorp ring? HJULINSTÄLLNINGARNA! Skrev om det i ett inlägg längre upp, men nu ska jag plita ner de inställningar jag har och försöka ändra utifrån dem så man får bättre väghållning, för det behövs! Tittar man i manualen fattar man inte vad dom menar, för det står plus när det är negativ camber och vice versa. Samma med lite annat också. Litar man på texten så verkar det stämma bättre. Så jag skippar det med plus och minus när jag gör detta. Antingen lutar det inåt/utåt osv. Nedan lite utgående från tolkning från bygganvisningen. Jag har gått igenom vilka lägen det finns och vilka som är standard enligt bygganvisningen samt också kollat vad jag har. Sen kommer det svåra, tolka hur bilen är att köra (några av er har ju provat) och försöka förbättra. Väghållning vill man ju ha till Bistorp Ring, resten är ju bara bashing så då spelar det ingen roll. Obs, denna bil är bakhjulsdriven, inte fyrhjulsdriven. Camber FRAM Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan. Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken. (Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.) Gäller alltså att få rätt här så man har lagom. Finns fyra lägen på Bajan. 0 (mest Camber) 2 4 <------------ Standard <---- Har jag! 6 (minst camber) Camber BAK Camber ska alltid luta inåt (hjulens ovankant) på Bajan. Ju mer det lutar, desto mindre kontakt med marken. (Ju mindre det lutar, desto mer kontakt med marken, dvs mer fäste.) Gäller alltså att få rätt här så man har lagom. Finns 4mm att justera på Bajan, 10-14mm på ett stag och antar att ett varv = 1mm, eller 2mm) 10mm (mest camber) 11mm 12mm <---------- Standard <------ Har jag! 13mm 14mm (minst camber) Toe FRAM Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut. Mer Toe-in ger bättre stabilitet rakt fram men sämre styr-respons. Mer Toe-out ger sämre stabilitet rakt fram med bättre styr-respons. Ställs med ett stags längd. Kortare (mer toe-out) 58mm <---------- Standard! <----- Har jag! Längre (mer toe-in) Toe BAK Tänk dina egna fötter, Toe-in = hjulen (tårna) pekar in, Toe-out = hjulen (tårna) pekar ut. Bajan har bara toe-in. Mer Toe-in ger bättre stabilitet vid inbromsning och bättre stabilitet när man skall gasa ut ur kurvor Mindre Toe-in ger mer styrning men mindre stablitet när man gasar på ut ur kurvor. Finns tre lägen på Bajan: 2 grader (mindre toe-in) 3 grader 4 grader (mer toe-in) <-------- Standard! <--------- Har jag! Caster Dvs hur mycket svängaxeln lutar bakåt. Ju mer Caster, desto mer lutning bakåt. Mer Caster ger mindre styrning utan gas in i kurvor och mer styrning med gas ut ur kurvor. Mindre Caster ger mer styrning utan gas in i kurvor och mindre styrning med gas ut ur kurvor. Finns tre lägen på Bajan. 1 (lutar mer bakåt) 2 <----------- Standard! <----- Har jag! 3 (lutar mindre bakåt) STÖTDÄMPARINSTÄLLNINGAR Sen va det ju det där med stötarna. Oljan: Hög eller låg viskositet ger vad för egenskaper? Fjäder: Hård eller mjuk fjäder ger vad för egenskaper? Spänning på fjäder: Mycket eller lite ger vad för egenskaper? KOPPLINGEN Dessutom en sak till... race-kopplingen på bilen hugger på rätt högt varvtal (6000rpm) och det gör ju bilen ännu mer svårkörd. Kopplingen är original på denna SS-bil, men det finns en lamare koppling som inte är att rekommmendera, för lite ork på lägre varv och den kopplingen kopplar in just på lägre varv. |
Page 3 of 4 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |