motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Ford Sierra RS Cosworth flügel replika
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=28&t=4976
Page 4 of 5

Author:  Fordpappa [ Tue 09 Jun 2009, 18:08 ]
Post subject: 

Uppdate igen då, då har man haft i maskinen igen och konstaterade att d fortfarande var samma problem, sen så när ja körde in den i garaget igen så stängde ja av å sku prova starta igen men d lät väldigt konstigt så provade jag igen då upptäckte jag att maskin stod stilla men startmotorn snurrade fortfarande, hmm tänkte jag provade koppla ur lägga i växel och snurra på startmotorn hmm bilen drev framåt på startmotorn men ändå stod maskin stilla så ja plockade ur den igen och upptäckte att mina ARP bultar hadde gått AV!! :evil: j***a s*** grejjer tycker jag, så antagligen hadde dom skruvat upp sig då å sen nu slitit av dom när d har glappat. även fast dom var dragna med moment enligt arp's schema och användt arp's egna fett som man skulle ha på. så nu blir d orginal bultar dit igen då. här kommer bild på s*** bultarna :evil: Image

Author:  Cola [ Tue 09 Jun 2009, 19:32 ]
Post subject: 

alla 6 :S det krävs lite krafter att göra av allihopa :D

Author:  Kizen [ Tue 09 Jun 2009, 20:02 ]
Post subject: 

d kan inte vara så att du svängt överfallen till stakar fel väg?? dom går dit fel väg men maskinen går jävligt tungt runt.. ha du testat snurra maskin för hand?? d har nog inte med bultarnas kvalite att göra.... du har nog monterat ihop något fel... :?

Author:  BuuMi [ Tue 09 Jun 2009, 20:24 ]
Post subject: 

s12åland wrote:
d kan inte vara så att du svängt överfallen till stakar fel väg?? dom går dit fel väg men maskinen går jävligt tungt runt.. ha du testat snurra maskin för hand?? d har nog inte med bultarnas kvalite att göra.... du har nog monterat ihop något fel... :?

exakt. högst troligen..

bultarna kan omöjligtvis gå av bara sådär. på vägen har du nog gjort något fel! bara att komma på vad =)

Author:  Nicke [ Tue 09 Jun 2009, 20:47 ]
Post subject: 

han har ju kört med maskin ett par veckor.Så där kan väl inte felet vara?Jag undrar om inte bultarna varit för långa och bottnat?vet dock inte hur ändan på ford axeln ser ut.

Author:  Kizen [ Tue 09 Jun 2009, 21:08 ]
Post subject: 

d e väl för mycke effekt då... eller för mycke pina... :lol:

Author:  Hulta [ Tue 09 Jun 2009, 22:03 ]
Post subject: 

högst sannoligt monteringsfel eller fruktansvärd obalans i vev eller svänghjul,om man inte ska efterdra apr bultar brukar man dra dom i moment i olika steg före det slutgilltiga momentet,just för att bulten skall vara färdigt sträckt,annars kan dom släppa och som följd vibrara upp... limma alltid svänghjuls bultar och dylikt med loctite eller liknande...

åker själv med 12.9 bult till mitt svänghjul vilket funkar klockrent

mvh

Author:  Fordpappa [ Tue 09 Jun 2009, 23:52 ]
Post subject: 

s12åland wrote:
d kan inte vara så att du svängt överfallen till stakar fel väg?? dom går dit fel väg men maskinen går jävligt tungt runt.. ha du testat snurra maskin för hand?? d har nog inte med bultarnas kvalite att göra.... du har nog monterat ihop något fel... :?

överfallen är definitivt inte fel.. det är nog så att bultarna bara har skruvat upp sig helt enkelt och sedan brytits av inget värre än så eftersom som gått av på olika ställen som ni kan se på bilden så är d rätt så enkelt att tyda att dom har skruvat upp sig.

Author:  Jonte S [ Thu 25 Jun 2009, 23:45 ]
Post subject: 

fått igång bilen igen?mötte dig i godby häromdagen?

Author:  Kristoffer [ Fri 26 Jun 2009, 00:12 ]
Post subject: 

den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..

Author:  Jonte S [ Fri 26 Jun 2009, 09:43 ]
Post subject: 

Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...

Author:  Fordpappa [ Fri 26 Jun 2009, 10:50 ]
Post subject: 

Jonte S wrote:
Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...

inte låter en bil mer för att den har turbo inte?? mindre skulle ja nog säga att dom låter eftersom turbon slår sönder ljudet bra mycket mer.

just nu sitter orginal maskin i med trimkammen och större fögg och headders. så nu vet ni det alla intresserade. har desvärre inte haft tid att hålla på med turbo byggandet då man har massa andra projekt på g + massa jobbande nu e ja ute på jobb 11 dagar så :/

Author:  Jonte S [ Fri 26 Jun 2009, 16:01 ]
Post subject: 

volvo745turboic wrote:
Jonte S wrote:
Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...

inte låter en bil mer för att den har turbo inte?? mindre skulle ja nog säga att dom låter eftersom turbon slår sönder ljudet bra mycket mer.

just nu sitter orginal maskin i med trimkammen och större fögg och headders. så nu vet ni det alla intresserade. har desvärre inte haft tid att hålla på med turbo byggandet då man har massa andra projekt på g + massa jobbande nu e ja ute på jobb 11 dagar så :/



så du tycker inte de är nån skillnad om man kör med 2" avgas system (till exempel) och utan turbo eller om man har 2,5 eller 3" avgas system med turbo?

Author:  Hulta [ Fri 26 Jun 2009, 20:47 ]
Post subject: 

lär bröla betydligt mycke mer med 2"utan turbo än 3" med turbo

Author:  Kadettmicke [ Fri 26 Jun 2009, 22:25 ]
Post subject: 

det är nog bättre att dra svänhjulsbultar med gänglåsning istället för arpfett, det kan nog va ett av problemen. Då håller samtidigt gängorna tätt, annars kan det komma olja genom gängorna från insidan av motorn, beroende på hur veven är konstruerad förstås. På volvofemman ska det tätas i varje fall. Ett annat fel kan vara dåligt momentskaft? för lite eller för mycke moment kan ge kluriga symtom.. Kolla att anligget på veven och baksidan av svänghjulet fått några märken innan du drar ihop igen!! har det blivit materialförflyttning eller gröpper kommer det garanterat lossna igen

Author:  Fordpappa [ Sat 27 Jun 2009, 08:19 ]
Post subject: 

Kadettmicke wrote:
det är nog bättre att dra svänhjulsbultar med gänglåsning istället för arpfett, det kan nog va ett av problemen. Då håller samtidigt gängorna tätt, annars kan det komma olja genom gängorna från insidan av motorn, beroende på hur veven är konstruerad förstås. På volvofemman ska det tätas i varje fall. Ett annat fel kan vara dåligt momentskaft? för lite eller för mycke moment kan ge kluriga symtom.. Kolla att anligget på veven och baksidan av svänghjulet fått några märken innan du drar ihop igen!! har det blivit materialförflyttning eller gröpper kommer det garanterat lossna igen

jo d e väll så att ja borde ha tagit gäng låsning istället. men just nu sitter ju orginal maskinen i som sagt, ska inhandla en annan balanserad vev och lättat svänghjul till andra maskinen så småning om.

Author:  Fordpappa [ Sat 27 Jun 2009, 08:30 ]
Post subject: 

Jonte S wrote:
volvo745turboic wrote:
Jonte S wrote:
Kristoffer wrote:
den är igång, men det är förgasare, och utan turbo..



de var de jag tyckte att den lät så lite...

inte låter en bil mer för att den har turbo inte?? mindre skulle ja nog säga att dom låter eftersom turbon slår sönder ljudet bra mycket mer.

just nu sitter orginal maskin i med trimkammen och större fögg och headders. så nu vet ni det alla intresserade. har desvärre inte haft tid att hålla på med turbo byggandet då man har massa andra projekt på g + massa jobbande nu e ja ute på jobb 11 dagar så :/



så du tycker inte de är nån skillnad om man kör med 2" avgas system (till exempel) och utan turbo eller om man har 2,5 eller 3" avgas system med turbo?

jag kör med 2.5" martelius sportsystem och headders det låter betydligt mer än om jag sku ha samma system och turbo. visst om man sku ha raka rör på en turbo sku d låta mer eller raka rör + tomma burkar eller nå liknande. men inte säger d att bilen inte går något för att den e tyst eller brölar på som nån gammal traktor med raka rör.

Author:  Fordpappa [ Tue 04 Aug 2009, 13:06 ]
Post subject: 

här har det inte hänt så överdrivet mycket på sistånde faktiskt förutom att det har kommit hem en sinterlamell :)
Image
är det någon som har erfarenhet av lamell skivor från S.A.F.F.A. föressten?

har även fått hem en donator bil gratis också en scorpio som ja tänkt att ja skulle ta bromsar å sådant från om ja får det löst med abs bekymmret dvs. är det någon som vet om d funkkar att bara bänka på grejjerna och koppla in bromsrören i oken och köra som vanliga bromsar eller måste det göras något annat också? isåfall vad? mvh

Author:  Fordpappa [ Mon 10 Aug 2009, 14:40 ]
Post subject: 

Liten mini update då :) lite prylar har inhandlats, Intercooler 3", tryckslangar och tryckrör 3", flexrör avgas 3", annan dump, lite klämmor och sådant
Image
Image

Author:  Jonte S [ Tue 11 Aug 2009, 00:18 ]
Post subject: 

trevligt att de händer lite igen :)

Page 4 of 5 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/