motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Motorer
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=1400
Page 5 of 11

Author:  MickeM [ Sat 25 Aug 2007, 19:47 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
JS_ wrote:
Kan man svänga en 2 taktare uppsom ner :?:
Fast det va väl nåt med att förgasarn skulle va i linje med tanken va :?:


Om du har blandningsnålen i center på tanken! Inte under helst! För då rinner soppan ut automatiskt genom förgasaren! Jag vet! Har testat redan 8)

Är det inte förgasarens centrum som skall vara i linje med centrum-
linjen på tanken? Blandningsskruven/nålen kan man sätta var som. Eller?
Om bränslenålen är så känslig så måste ju slangarnas placeringar vara
exakt lika känsliga.

Author:  Kamikaze [ Sat 25 Aug 2007, 20:12 ]
Post subject: 

Läste det om fyrtaktare! Antar att det på tvåtaktarna är förknasaren som ska va i centrumpå tanken! Japp.. 8)

Author:  Kamikaze [ Tue 28 Aug 2007, 20:03 ]
Post subject: 

Snygga motorer från Brisson Engines http://www.rc-revolution.com/index2c.htm 8)

Image

Author:  WOOGIE [ Tue 28 Aug 2007, 20:10 ]
Post subject: 

Crome

Author:  Kamikaze [ Fri 28 Sep 2007, 14:43 ]
Post subject:  The New Power Source for .60 Sized Aircraft!

O.S 75 AX

# Fits the same mount and bolt pattern as the 61FX!
# A diagonally-placed needle means no remote needle valve is needed.

The angular head design looks great and significantly increases surface area for better cooling. Includes the new “Power Box” muffler, designed with more volume for increased power while still being very compact!

Image

# Specifications:
# Displacement: 0.75 cu in (12.3 cc)
# Bore: 1.02 in (25.8 mm)
# Stroke: 0.93 in (23.5mm)
# Weight: 19.4 oz (550 g)
# Includes: glow plug, E-3010 muffler
# Recommended Props: 14 x 6, 14 x 8, 15 x 7

Perfekt att ha i en stor Tiger trainer :wink:

Author:  Mr X [ Wed 03 Oct 2007, 09:23 ]
Post subject: 

Nu har jag flygit en hel del med min RCV 91-CD och gillar den skarpt.
Fick nyligen höra att den låter som en lastbil i luften men jag gillar ljudet.
Den låter något mera än en 4-takt men karaktären på ljudet ligger mitt i mellan en 4-takt och en 2-takt.

Jag hade tänkt gå över till bensin men efter att ha köpt en RCV så stannar jag kvar och kör metanol.
Att flyga med metanol har en viss charm som jag vill ha kvar och i fortsättningen ska mina flyg ha ett hjärta av RCV.

Mycket reklam för RCV här men jag gillar den skarpt så nästa motor blir en RCV 130-CD till Chipmunken

Image

Author:  Mr X [ Thu 04 Oct 2007, 09:16 ]
Post subject: 

Kompressorkit

Author:  Kamikaze [ Thu 04 Oct 2007, 10:04 ]
Post subject: 

Mr X wrote:


Superhäftigt! Finns det ingen filmsnutt på en sån där monsterkonfiguration 8)

Author:  MickeM [ Thu 04 Oct 2007, 12:10 ]
Post subject: 

Finns ju turbo och nos också, vanligare till bilmotorer.

Author:  Mr X [ Sun 14 Oct 2007, 22:37 ]
Post subject: 

I dag fick jag lära mig något nytt på 4-takts maskinerna.

Enligt bokis ska kladdet från kamdrivning-vevaxel som går via en nippel tillbaka till insuget med en slangstump, ska göra en jädrans skillnad..
Nippeln på förgasaren sitter monterat på många moderna motorer, det är en vanlig avgasnippel inskruvad i insugsröret

Author:  JS_ [ Sun 28 Oct 2007, 21:24 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
I dag fick jag lära mig något nytt på 4-takts maskinerna.

Enligt bokis ska kladdet från kamdrivning-vevaxel som går via en nippel tillbaka till insuget med en slangstump, ska göra en jädrans skillnad..
Nippeln på förgasaren sitter monterat på många moderna motorer, det är en vanlig avgasnippel inskruvad i insugsröret


Så har jag på min os 70 :wink:

Author:  JS_ [ Sun 28 Oct 2007, 21:25 ]
Post subject: 

Det här kallar jag motor :shock: http://shop.lindinger.at/product_info.p ... s_id=61066

Author:  Kamikaze [ Sat 10 Nov 2007, 16:43 ]
Post subject:  Oljefälla till fyrtaktsmotorer

På alla fyrtaktsmotorer sitter det en nippel på vevhuset. Detta är vevhusventilation. Här kommer det ut olja som läcker förbi kolven och smörjer vevhuset. Den vanligaste lösningen att bli av med oljan är att montera en slang från nippeln till utloppet på ljuddämparen. Ljuddämparen drar då med sig oljan med avgaserna. Detta gör att modellen blir onödigt kladdig av oljan från vevhuset. När jag provkörde min RCV 58 märkte jag att det kom väldigt mycket olja från vevhuset. Jag monterade då en burk som tog upp oljan istället.

Så här mycket olja blev det på 10 min.

Image

En vidareutveckling på detta blev en burk med en ingång från vevhuset, en luftning och en avtappning längst ner. Avtappningen förlängs med en slang som man drar utanför motorkåpan och pluggar. När man har flugit klart är det bara att ta bort pluggen och samla upp oljan.



Image

Saxat från Svenskt modellflyg!

Author:  Mr X [ Sat 10 Nov 2007, 16:58 ]
Post subject: 

Helt onödigt med en massa vikt i nosen.
Blås ut det i luften med en slangstump eller till förgasaren och sen ut i luften.

Author:  Kamikaze [ Sat 10 Nov 2007, 17:04 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Helt onödigt med en massa vikt i nosen.
Blås ut det i luften med en slangstump eller till förgasaren och sen ut i luften.


Ser inte fördelen med att låta oljan cirkulera ett varv till i motorn...Ricinoljan förbränns ej i metanolmotorerna..Bara metanolen och nitrometanen..Så ut genom dämpen som det är tänkt är nog vettigast trotts allt :wink:

Author:  MickeM [ Sat 10 Nov 2007, 19:09 ]
Post subject: 

Skapas det inte något undertryck i vevhuset när vevhusventilations-
slangen är ansluten till ljuddämparen?

Jag har sett 4-taktare med vevhusventilationsnippeln underst under
blocket, och så har jag sett motorer där den är överst i vevhuset på
sidan av motorn.

Varför använder flygmotorer ricin-olja? Helikopter-motorer behöver
inget sådant, de kör rent syntetiskt och slipper allt kladd.

Author:  Jonny [ Sat 10 Nov 2007, 19:47 ]
Post subject: 

s*** i ricinoljan och kör på enbart syntet olja.

Author:  Mr X [ Tue 13 Nov 2007, 01:47 ]
Post subject:  Gas Engines and Power

Gas Engines and Power

Ett forum om bensinmotorer http://www.flyinggiants.com/forums/fg68/

Author:  Kamikaze [ Sat 17 Nov 2007, 10:45 ]
Post subject: 

Nu kom jag plötsligt på att jag inte klarar av att sluta helt med metanolare! Det hör liksom till att man har ett metanolflyg! Metanolmotorerna har ett ljud/ en doft / en mystik som man inte kan va utan! Så jag ska köpa en RCV SP 120 till min Stuka

http://www.kmp.ca/gallery/JamesBGriffin ... Stuka_rear

RCV SP 120 http://www.kmp.ca/product_info.php?cPat ... 220ac33eae

Sen bir det en roto 25 i Cessnan och en Roto 35 i Mustangen :wink:

Tur att man är beroende av Metanol och inte Etanol :D

Author:  Kamikaze [ Mon 17 Dec 2007, 16:30 ]
Post subject: 

Lite mer fakta om metanolmotorer! Engelsk text! http://www.flyrc.com/articles/tune_your_engine_2.shtml 8)

Page 5 of 11 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/