motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Motorer
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=15&t=1400
Page 11 of 11

Author:  Kamikaze [ Tue 06 Oct 2009, 23:43 ]
Post subject: 

Mr X wrote:


j***a vilken snygg maskin... :shock: Den vill jag ha....!!!! Undrar vad priset kommer att landa på...?????

Author:  MickeM [ Wed 07 Oct 2009, 00:06 ]
Post subject: 

Kamikaze wrote:
Mr X wrote:


**** vilken snygg maskin... :shock: Den vill jag ha....!!!! Undrar vad priset kommer att landa på...?????

Tyckte jag såg 5400 SEK på nån sida.

Author:  Kamikaze [ Wed 07 Oct 2009, 15:19 ]
Post subject: 

Hur man Justerar ventilspelet på en fyrtaktare

Det är inte så svårt att justera ventilspelet på en fyrtaktsmotor. Om du har tillgång till manualen så står det uttryckligt hur du ska gå till väga. Nu finns det tydligen lika många sätt att göra det på som det finns modellflygare.
Så här gör jag: Kolla var du har märkningen på medbringaren. Den ska vara rakt upp när du justerar. Kan du inte hitta den så ta av stiftet och ställ kolven i toppläget. Det finns två topplägen på en fyrtaktare, ut/insugstakten där vipporna liksom står och väger samt kompressions- och tändläget där ventilsystemet är helt avlastat. Det är i det senare läget du ställer ventilspelet. Lossa försiktigt låsmuttern, helst med en fast nyckel då muttern är lätt att skada. Skruva upp justerskruven en aning så att du får ordentligt spel. Sätt in 0,05 mm bladmåttet mellan ventil och vipparm och justera ner glappet. Kolla att kolven står i toppläge när du justerar. Håll sedan justerskruven stilla och spänn låsmuttern försiktigt och kolla att 0.05 måttet går att föra in utan att det fastnar. Prova sedan med 0,10 måttet. Det ska inte gå in i glappet. Nu är ventilspelet korrekt. Om du justerar avgasventilens spel så gör det bra om det blir lite större då den blir lite varmare och sträcker sig något mer. Men max 0.10 mm är okay på den. Dra runt motorn och ställ den åter igen på toppläge och kolla ännu en gång att spelet är rätt. Sedan kan du lugnt åka runt i lufthavet utan ventilslammer.
Hoppas att jag inte gjort det alldeles för svårbegripligt. Men då får du återkomma.

Beskrivet av mister Kay krut...! på www.rcflyg.se 8)

Author:  MickeM [ Wed 07 Oct 2009, 18:27 ]
Post subject: 

Är det bara jag som justerat ventilspelet på mina fyrtaktare?
Hm, har ju inte haft så många, men tex min SY80 så gjorde
jag det tre ggr, efter det gick den alltid bra. =)

Author:  Mr X [ Wed 14 Oct 2009, 08:04 ]
Post subject: 

Nya SAITO FG14 bensinare 13,47cc. 1900-9500rpm. vikt 528 gram
Image
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchob ... pid=SAFG14

Page 11 of 11 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/